Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 września 2008 r., sygn. II SA/Gd 722/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Protokolant Referent Dorota Kotlarek po rozpoznaniu w dniu 24 września 2008 r. na rozprawie sprawy ze skargi W. G. na decyzję Wojewody z dnia 21 sierpnia 2007 r. [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
UZASADNIENIE
W. G. - redaktor naczelny gazety "[...]" złożył do Wójta Gminy wniosek o przekazanie informacji dotyczących imion, nazwisk, dat urodzenia, miejscowości ostatniego zameldowania oraz dat zgonów osób zmarłych w 2006 r. do 10 stycznia 2006 r. oraz udostępniania danych dotyczących osób zamarłych po tym okresie w terminach do 5-go każdego miesiąca, powołując się na zamiar publikacji tych danych w prowadzonej gazecie. We wniosku wskazano, iż przekazanie tych danych jest zgodne z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawą z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. W piśmie z dnia 6 czerwca 2007 r. wnioskodawca zwrócił się o udostępnienie żądanych informacji lub wydanie decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej w trybie art. 16 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Decyzją z dnia 10 lipca 2007 r. Wójt Gminy, na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) oraz art. 44 h ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j.Dz. U. Nr 139 z 2006 r., poz. 993) odmówił udostępnienia danych osobowych osób zmarłych zamieszkałych na terenie Gminy. W uzasadnieniu wskazano, że w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, które są przepisami szczególnymi w stosunku do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Organ wskazał, iż prawo do informacji publicznej, podlega ograniczeniom, wynikającym z innych przepisów prawa, w tym prawa do prywatności, które jest chronione między innymi przez ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Ponadto organ wskazał, iż istnieje powszechna ochrona dóbr osobistych, w tym kultu osoby zmarłej, z członkowie rodziny mogą sobie nie życzyć, aby podawano do wiadomości publicznej dane osobowe ich bliskich.