Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 sierpnia 2008 r., sygn. II SA/Kr 416/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariusz Kotulski Sędziowie WSA Krystyna Daniel WSA Renata Czeluśniak (spr.) Protokolant Teresa Jamróz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2008 r. sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "[....]" w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [....] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzewa skargę oddala.
UZASADNIENIE
II S A/Kr 416/08
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [....] Prezydent Miasta K. , jako podstawę prawną wskazując art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 póz. 880 z późn. zm.), § 2 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U. nr 228, póz. 2306), w związku z Obwieszczeniem Ministra Środowiska z dnia 18 października 2005 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2006 (M.P. nr 62, póz 861) i art. 104 k.p.a., wymierzył Spółdzielni Mieszkaniowej "[....] " w K. administracyjną karę pieniężną w wysokości [....] zł.
Organ l instancji, z uwagi na zgłoszone telefonicznie dnia [....] . przez D.M. zawiadomienie o wycięciu wierzby na zlecenie SM "[....] ", dnia [....] wszczął postępowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa z terenu dz. nr....., bez wymaganego prawem zezwolenia. Na podstawie zebranych dowodów ( przesłuchań świadków i badań w terenie), organ ustalił stan faktyczny, na podstawie którego oparł swoje wnioskowanie. Powołał art. 83 ustawy o ochronie przyrody w ust. 1 ustalający, iż usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić jedynie po uzyskaniu zezwolenia wydanego, w tym przypadku, przez prezydenta miasta, na wniosek posiadacza nieruchomości; a jeśli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem - do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela. Ustalono, iż spółdzielnia mieszkaniowa, która usunęła drzewo mogła wnioskować o takie zezwolenie z uwagi na to, że jest ona współużytkownikiem wieczystym nieruchomości. Określono również precyzyjnie pojęcie "drzewo", które musi spełniać kumulatywnie następujące warunki: posiadać pień i koronę, zachowywać żywotność lub przynajmniej powinna istnieć taka możliwość w przyszłości. Jak ustalono na podstawie zeznań świadków przedmiotowa wierzba, pomimo dokonanych zabiegów przycięcia i znacznego skrócenia pnia w 2002 i 2003 r., zachowała żywotność, pień miał 1-1,5 m wysokości, wyrastały z niego żywotne odrosty. W odniesieniu do korony, nie było możliwe precyzyjne określenie kształtu, jednak fakt wypuszczenia pędów długości 4 m, posiadających liście i nade wszystko pylących, świadczy, że drzewo zachowało swą żywotność. Przybliżony wiek przedmiotowej wierzby ustalono na ok. 20 lat. Wierzba jest drzewem zakwalifikowanym do kategorii drzew ozdobnych (ze względu na gatunek, a nie na swój wygląd czy stan w jakim się znajduje), a co za tym idzie na jej usunięcie wymagane było uzyskanie takiego zezwolenia. Nie można, zdaniem Organu l instancji, przyjąć, iż okolicznością wyłączającą odpowiedzialność prawną SM był ewidentny zły stan zdrowotny drzewa ani jego walory estetyczne. Podczas wizji terenowej dokonano obmiaru pnia wierzby na wysokości cięcia i zgodnie z wymaganiami zawartymi w tabeli "Stawki dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew oraz współczynniki różnicujące stawki w zależności od obwodu pnia" będącej załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew aktualizowanego Obwieszczeniem Ministra Środowiska z dnia 18 października 2005 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2006 , oraz w art. 89 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, administracyjną karę pieniężną obliczono na kwotę [....] zł.