Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 sierpnia 2008 r., sygn. I SA/Bk 201/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Mieczysław Markowski (spr.), Sędziowie sędzia WSA Urszula Barbara Rymarska, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2008 r. sprawy ze skargi A. W. - Auto-Komis [...] w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie określenia długu celnego, podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług wymierzonych od importowanego samochodu osobowego oddala skargę
UZASADNIENIE
Decyzją z [...] kwietnia 2008 r. nr [...], Dyrektor Izby Celnej w B. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. z [...] lutego 2008 r., określającą A. W. - Auto-Komis "A." w B. kwotę długu celnego, podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług stosując jako podstawę wyliczeń wartość celną uszkodzonego samochodu osobowego Mercedes Benz [...] ustaloną przy pomocy opinii biegłych T. B. i J. W., objętego procedurą dopuszczenia do obrotu wg zgłoszenia celnego nr [...].
Z uzasadnienia decyzji organu odwoławczego wynika, że do przywołanego zgłoszenia celnego dołączone zostały m.in.: umowa zakupu ww. towaru na kwotę 5400 USD wraz z wliczoną w cenę kwotą 500 USD za fracht morski do Gdyni zawartą w dniu [...] czerwca 2007 r., świadectwo odzysku pojazdu Nr [...] z dnia [...] czerwca 2007 r. a także zlecenie polecenia wypłaty kwoty 5400 USD w obrocie dewizowym złożone w dniu 6 sierpnia 2007 r. Po analizie tych dokumentów, jak też porównaniu cen pojazdów podobnych na rynku USA, organ celny pierwszej instancji, korzystając z upoważnienia zawartego w art. 68 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, przystąpił do weryfikacji przedmiotowego zgłoszenia. W wyniku rewizji celnej ustalono dane samochodu, takie jak rok produkcji, nr VIN, pojemność skokową silnika. Określono widoczne uszkodzenia pojazdu: m.in. uszkodzony zderzak tylny, błotnik prawy tylny, drzwi prawe tylne, pokrywę silnika, przednie lampy, chłodnice, zderzak i belka przednia, szyba przednia czy też wystrzeloną poduszkę przednią kierowcy. W trakcie weryfikacji dokonano również porównania określonej w dokumencie zakupu ceny samochodu z cenami podobnych samochodów oferowanych na rynku USA. Na tej podstawie organ celny powziął wątpliwości, co do tego, czy określona w dokumencie cena samochodu (4900 USD) stanowi całkowitą cenę zapłaconą za importowany towar.