Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 lipca 2008 r., sygn. IV SA/Po 29/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ewa Kręcichwost - Durchowska Sędziowie NSA Paweł Miładowski (spr.) As.sąd. Izabela Kucznerowicz Protokolant sekr. sąd. Agata Tyll po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 02 lipca 2008 r. przy udziale sprawy ze skargi K. Sz. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wpisu do rejestru instytucji kultury oddala skargę /-/I.Kucznerowicz /-/E.Kręcichwost-Durchowska /-/P.Miładowski

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia [...] r. K. Sz. zwrócił się do Wójta Gminy [...] o wpisanie prowadzonej przez niego działalności Domu Kultury do gminnego rejestru instytucji kultury.

Decyzją z dnia [...] r. nr [...] Wójt Gminy [...] odmówił wpisania domu kultury założonego przez K. Sz. do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę [...].

W uzasadnieniu organ wskazał, iż z przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz.U.z 2001, nr 13, poz.123 ze zm. dalej ustawy o działalności kulturalnej) wynika, że instytucje kultury mogą prowadzić wyłącznie organizatorzy państwowi i samorządowi. Organ podniósł, iż działalność kulturalna prowadzona przez osoby fizyczne nie ma statusu instytucji kultury. Biorąc pod uwagę fakt, że dla instytucji kultury-domu kultury prowadzonego przez osobę fizyczną organizatorem nie jest jednostka samorządowa- Gmina [...] to z tych względów należało odmówić wpisu.

Od powyższej decyzji odwołanie złożył skarżący wskazując, iż przepisy art. 8 i 9 ustawy o działalności kulturalnej nie wykluczają innych instytucji kultury np. prowadzonych przez osoby fizyczne, fundacje czy stowarzyszenia. Zdaniem skarżącego art. 10 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zgodnie z którym "ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury" ma jedynie charakter redakcyjny, aby w ustawie pod instytucjami kultury (bez bliższego określenia) rozumiano także państwowe i samorządowe instytucje kultury. W opinii skarżącego ustawa nie wyklucza innych niż państwowe czy samorządowe instytucje kultury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00