Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. III SA/Wr 55/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Moskała Sędziowie Sędzia WSA Maciej Guziński Asesor WSA Magdalena Jankowska-Szostak (sprawozdawca) Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 12 czerwca 2008 r. sprawy ze skargi Gminy G. na zarządzenie zastępcze Wojewody z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda Dolnośląski wobec bezskutecznego upływu terminu do podjęcia przez Radę Miejską G uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego M Ś, działając na podstawie art. 98a ust. 2 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 Nr 142 poz. 1591 ze zm. zwanej w skrócie dalej u.s.g.) w zw. z art. 190 ust 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jednolity: Dz. U. 2003 r. Nr 159 poz. 1547 ze zm. zwanej dalej w skrócie o.w.) wydał zarządzenie zastępcze. W przedmiotowym zarządzeniu stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w G M Ś w związku z zawarciem przez radnego w dniu [...] r. umowy Nr [...] z Gminą Miejska G reprezentowaną przez Prezydenta Miasta G , której przedmiotem były "prace porządkowe wynajętym ciągnikiem na terenie miasta G ". Zawarcie powyższej umowy naruszało, zdaniem organu nadzoru zakazy ujęte w art. 24d u.s.g. i 24f ust 1 u.s.g.

Organ nadzoru w uzasadnieniu przedmiotowego rozstrzygnięcia powołał treść przepisu 24 d u.s.g. i podkreślił, iż przepis ten wyklucza całkowicie możliwość wykonywania przez radnego pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Natomiast zarówno wygranie przetargu, czy zawarcie umów bez trybu przetargowego, za zgodą rady gminy może być rezultatem wykorzystania przez radnego jego pozycji jako radnego dla osiągnięcia własnych korzyści z naruszeniem praw innych członków wspólnoty gminnej. Organ nadzoru powołał się na uchwałę 7 sędziów (NSA II OPS 1/07 ONSAiWSA 2007/3/62 z 2 kwietnia 2007 r.). Nadto wskazał, iż celem tego przepisu jest uniemożliwienie obejścia zakazów ustalonych w art.24a i 24 b u.s.g.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00