Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 czerwca 2008 r., sygn. IV SA/Po 172/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym dnia 3 czerwca 2008 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Z. G. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wznowienia postępowania administracyjnego uchyla zaskarżoną decyzję /-/ M. Dybowski

 

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] r. nr [...] (dalej decyzja z [...] r.) Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (dalej Kierownik Urzędu), na podstawie art. 149 § 3, art. 148 § 1 i art. 150 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 98/00/1071 ze zm. dalej kpa) i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (t.j. Dz.U. 42/02/371 (ze zm.) dalej ustawa) odmówił wznowienia na wniosek skarżącego Z.G. postępowania administracyjnego zakończonego decyzją ostateczną Kierownika Urzędu z dnia [...] r. nr [...].

W uzasadnieniu organ wskazał, że decyzją Kierownika Urzędu z dnia [...] r. nr [...] (dalej decyzja z dnia [...] r.) organ orzekający odmówił uchylenia decyzji własnej z dnia [...]r. nr [...]o odmowie przyznania uprawnień kombatanckich z tytułu pobytu w obozie przesiedleńczym P. -G.. Pismem, które wpłynęło do Urzędu [...]r., sprecyzowanym pismem z dnia [...]r., Skarżący wskazał, że żąda rozpoznania swej sprawy w oparciu o art. 145 § 1 pkt 5 kpa, załączając do swego wniosku oświadczenia nowych świadków K.J. i W.G.

Przywołując zasadę trwałości decyzji administracyjnych (art. 16 kpa) Kierownik stwierdził, że wniosek strony o wznowienie postępowania nie może być uwzględniony.

Organ podkreślił, że poza tym, by podstawa wznowienia, na której swój wniosek opiera strona, mieściła się w katalogu przewidzianym w art. 145 § 1 kpa, ustawodawca wymaga, by wniosek taki został złożony w odpowiednim czasie. Podanie o wznowienie postępowania wnosi się, do organu administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania (art. 148 § 1 kpa). Wniesienie takiego podania z uchybieniem miesięcznego terminu, o którym mowa w art. 148 § 1 kpa, skutkuje wydaniem decyzji o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 kpa). Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 19.X.2007 r.- II OSK 1409/06) organ administracyjny nie ma obowiązku dopuścić dowodu z zeznań świadków, które nie zmierzają do wyjaśnienia sprawy. Skarżący nie mógł o podanych przez siebie okolicznościach dowiedzieć się w czasie przed upływem jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku o wznowienie postępowania. Nowe okoliczności czy dowody nieznane organowi w dacie wydania decyzji polegają na tym, że one muszą się one ujawnić. Nie stanowią takich dowodów zdarzenia, które strona znała i mogła powołać oraz nie chodzi tu o intelektualną sferę (strona sobie przypomniała o pewnych zdarzeniach), ale o materialne ujawnienie dowodów czy okoliczności, które strona powołać nie mogła, ponieważ nimi nie dysponowała. Strona żąda wznowienia postępowania w oparciu o okoliczność wskazania nowego dowodu w sprawie, który nie był znany organowi w dniu wydawania decyzji z dnia [...]r., który według strony mają stanowić oświadczenia nowych świadków - K.J.i W.G..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00