Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 czerwca 2008 r., sygn. II SA/Ol 226/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Irena Szczepkowska (spr.) Protokolant Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2008 r. sprawy ze skargi Gminy - Burmistrza na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" nr "[...]" przedmiocie rozbiórki komina - przekazania wniosku według właściwości I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżone postanowienie nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz Gminy kwotę 340 zł (słownie: trzysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

 

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wpłynęło pismo Gminy, w którym zwrócono się o wydanie stosownej decyzji zgodnie z przepisami przewidzianymi prawem, na rozbiórkę komina zlokalizowanego na terenie będącym własnością Gminy, nr ewid. Nr "[...]", przy ul. R. 1 "[...]". Gmina podała, że jako właściciel nie użytkuje komina, komin jest bezużyteczny, a ze względu na zły stan techniczny stanowi realne zagrożenie dla ludzi i otoczenia.

Postanowieniem z dnia 22 stycznia 2008 r. nr PINB 7358/1/08 Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, wskazując w podstawie prawnej art. 65 Kodeksu postępowania administracyjnego, orzekł o przekazaniu powyższego pisma organowi właściwemu do jego rozpatrzenia tj. Staroście.

W motywach uzasadnienia postanowienia podano, iż rozpatrzenie tej sprawy reguluje art. 33 Prawa budowlanego, który zastrzeżony jest do wyłącznej właściwości organu administracji architektoniczno-budowlanej, czyli w tym przypadku Starosty. Ponadto wskazano, że oprócz uprawnienia do złożenia wniosku o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę obiektu właściciel ma prawo, zgodnie z art. 31 ust. 5 Prawa budowlanego, rozpocząć roboty zabezpieczające i rozbiórkowe przed uzyskaniem pozwolenia na rozbiórkę lub przed ich zgłoszeniem, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie takich robót nie zwalnia z obowiązku uzyskania stosownego zezwolenia we właściwym organie tj. Starosty. Końcowo organ stwierdził, że skierowanie wymienionego pisma do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę komina jest wynikiem stanowiska przyjętego w uzasadnieniu decyzji Wojewody z dnia "[...]" Nr "[...]" utrzymującej w mocy decyzję organu pierwszej instancji o odmowie udzielenia pozwolenia na rozbiórkę komina przy ul. R. 1 "[...]", którego Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nie podziela jako, że stanowisko to nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach Prawa budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00