Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 maja 2008 r., sygn. I SA/Kr 1516/07

 

Sygn. akt I SA/Kr 1516/07 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 29 maja 2008r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: NSA Józef Gach, Sędzia: WSA Anna Znamiec, Asesor: WSA Agnieszka Jakimowicz (spr.), Protokolant: Małgorzata Celińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2008r., sprawy ze skarg "T." D. N., na decyzje Dyrektora Izby Celnej, z dnia [...] Nr[...],, [...], w przedmiocie podatku akcyzowego za luty, maj 2006r., I. uchyla zaskarżone decyzje oraz poprzedzające je decyzje organu I instancji; II. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 1 415,00 zł (tysiąc czterysta piętnaście złotych 00/100).

Uzasadnienie

I SA/Kr 1516/07

UZASADNIENIE

Decyzjami z dnia [...][...]i [...]Naczelnik Urzędu Celnego ustalił Firmie "T". D.N. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym odpowiednio za miesiąc luty 2006 r. w kwocie 4.523 zł, a za miesiąc maj 2006 r. w kwocie 2010 zł.

W toku przeprowadzonego postępowania kontrolnego, a następnie podatkowego organ I instancji ustalił, że w miesiącach tych D.N. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą T. dokonywał sprzedaży m. in. na rzecz osób fizycznych oleju opałowego lekkiego (prawidłowo barwionego i znaczonego, grupowanego wg PKWiU 23.20.17-00-41) przeznaczonego na cele grzewcze i uprzednio kupowanego od producenta N. J. S.A., jednakże wymagane do zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego w § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.) oświadczenia od nabywców o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze zawierały fałszywe dane co do imienia i nazwiska kupującego, jego nr PESEL oraz adresu zamieszkania.

Naczelnik Urzędu Celnego stanął na stanowisku, że podatnik dokonujący sprzedaży oleju opałowego winien dołożyć wszelkich starań celem zgromadzenia rzetelnych oświadczeń od nabywców o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze i zażądać od nich dokumentu stwierdzającego tożsamość. Ryzyko nierzetelności, wadliwości czy fikcyjności oświadczeń obciążało, zdaniem organu, podatnika, który we wszystkich wątpliwych przypadkach mógł odmówić sprzedaży. W związku z tym organ I instancji stanął na stanowisku, że brak wiarygodnego oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze świadczy o tym, że został on zużyty niezgodnie z przeznaczeniem, a to w świetle art. 65 ust. 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.) skutkuje zastosowaniem sanacyjnej stawki podatku w wysokości 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu. Przy czym organ I instancji powołując się na treść § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. nr 85, poz. 799 z późn. zm.), z którego wynika, że podatnicy sprzedający lub zużywający do innych celów niż opałowe oleje, o których mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego mogą obniżyć należną z tego tytułu akcyzę o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie tych wyrobów na cele opałowe, uwzględnił w wyliczonym przez siebie podatku kwotę podatku akcyzowego, jaką podatnik uiścił w cenie zakupionego oleju opałowego od N J. S.A. Z faktury zakupu wynikało bowiem, że rafineria zapłaciła podatek w wysokości 232 zł za 1000 litrów oleju.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00