Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2008 r., sygn. V SA/Wa 454/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Piotr Piszczek, Sędzia WSA - Danuta Dopierała, Sędzia WSA - Mirosława Pindelska ( spr. ), Protokolant - Barbara Zielińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi G. M. Z. na decyzję Ministra Finansów z dnia ... września 2006 r. nr ... w przedmiocie zwrotu z budżetu państwa niepobranych dochodów. oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi z 26 października 2006 r. ( data nadania pocztowego ) wniesionej przez Miasto Z. jest decyzja Ministra Finansów z dnia ... września 2006 r. nr ... utrzymująca w mocy decyzję własną Nr ... z dnia ... czerwca 2006 r. w przedmiocie rekompensaty za zwolnienie podatkowe.
Skarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym:
Wnioskiem z dnia 19 lipca 2001 r. Miasto Z. wystąpiło do Ministra Finansów o zwrot utraconych dochodów w podatku od nieruchomości w kwocie ... zł (słownie: ...). W uzasadnieniu określono, iż utracenie dochodów w tego tytułu wynika ze zwolnienia z podatku od nieruchomości ... Parku Narodowego. Obowiązek dokonania takiego zwolnienia wynikał z zapisu zawartego w art. 14 ust. 13 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079 ze zm.). Jako podstawę prawną żądania zwrotu z budżetu państwa tej kwoty wskazano art. 14 ust. 13a ustawy o ochronie przyrody.
Minister Finansów decyzją dnia ... grudnia 2001 r. Nr ..., odmówił przyznania wnioskowanej kwoty.
Miasto Z. pismem z dnia 19 grudnia 2001 r. Nr ... złożyło wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Minister Finansów decyzją z dnia .... stycznia 2002 r. Nr ... ponownie odmówił zwrotu wnioskowanej przez Miasto Z. kwoty.
Na powyższą decyzję Miasto Z. złożyło skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Wyrokiem z dnia 12 czerwca 2002 r. sygn. akt III SA 548/02 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił obie zaskarżone decyzje przesądzając o uprawnieniu Miasta Z. do otrzymania z budżetu państwa kwoty niepobranych dochodów z tytułu zwolnienia ... Parku Narodowego z podatku od nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że nie można wyprowadzić takich wniosków jak uczynił to Minister Finansów, iż ustawa szczególna zawierająca rozwiązania niedopasowane do regulacji systemowej, wynikającej z innych ustaw nie może być stosowana. Takie zachowanie organu administracji rządowej koliduje z zasadą trójpodziału władz, która nie pozwala na odmowę stosowania przez władzę wykonawczą obowiązującej ustawy. Tego rodzaju wniosek w ocenie Sądu musiałby być oparty na zarzucie niezgodności takiej ustawy z Konstytucją, potwierdzonym orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego. Przy czym organy administracji rządowej nawet gdyby miały wątpliwości, co do konstytucyjności ustawy nie mogłyby odmówić jej zastosowania, a co najwyżej za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów lub Prokuratora Generalnego mogłyby skorzystać z możliwości uruchomienia na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 1 Konstytucji odpowiedniego postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.