Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2008 r., sygn. I SA/Po 197/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Jaśniewicz Sędziowie NSA Jerzy Małecki(spr.) NSA Gabriela Gorzan Protokolant sekr. sąd. Magdalena Rossa- Śliwa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi spółki A w B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oddala skargę /-/J.Małecki /-/M. Jaśniewicz /-/G.Gorzan
Uzasadnienie
ISA/Po 197/08
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] uzupełnionym pismem z dnia [...] spółka A wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Skarżąca w ramach prowadzanego przedsiębiorstwa sprzedaje oleje silnikowe, przekładniowe, hydrauliczne, przemysłowe, płyny eksploatacyjne, płyny do chłodnic oraz chemię i akcesoria samochodowe. Klientom skarżącej wręczane są drobne upominki opatrzone znakami lub nazwami marek sprzedawanych przez nią produktów, między innymi Platinum, Castrol czy Borygo oraz ulotki informacyjne, poradniki, katalogi motoryzacyjne zawierające informację o sprzedawanych produktach spółki i logo produktów. Spółka prowadzi ewidencję, ustalającą tożsamość osób i firm otrzymujących wymienione artykuły.
Wnioskodawca wyjaśnił, że w/w upominki opatrzone są wyłącznie znakami lub nazwami sprzedawanych przez spółkę produktów oraz że staje się ich właścicielem poprzez zakup lub otrzymuje je w ramach zawartych umów, wprowadzając je na stan magazynowy jako przychody.
Zdaniem Skarżącej reklamowanie sprzedawanych produktów jest czynnikiem zwiększającym przychody, a działania polegające na wręczaniu upominków mają charakter działań reklamowych, nie zaś reprezentacyjnych ponieważ: " jednym ze środków oddziaływania reklamy jest utrwalanie w pamięci nabywcy nazwy czy logo reklamowanego produktu. Jest to sposób na przypomnienie się klientowi w środowisku, w którym działa konkurencja. Posiadanie przez klienta gadżetu z logo przypomni mu o dokonanych zakupach i zachęci do kolejnego zakupu lub polecenia firmy znajomym: czyli rozpowszechni informację o towarach sprzedawanych przez spółkę".