Wyrok WSA w Opolu z dnia 28 marca 2008 r., sygn. II SA/Op 567/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie: sędzia WSA Ewa Janowska sędzia WSA Daria Sachanbińska - spr. Protokolant : st. sekretarz sądowy Katarzyna Johan po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 marca 2008 roku sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Zgromadzenia Międzygminnego Związku "Trias Opolski" z dnia 18 grudnia 2006 r., Nr 6/III/2006 w przedmiocie powołania komisji rewizyjnej związku międzygminnego 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, 2) określa, że zaskarżona uchwała w całości nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 19 kwietnia 2007 r. Wojewoda Opolski zaskarżył uchwałę Nr 6/III/2006 Zgromadzenia Międzygminnego Związku "Trias Opolski" z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Związku. W uchwale tej, podjętej na podstawie art. 71 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz § 25 pkt 1 Statutu Związku, postanowiono, że w głosowaniu tajnym wybiera się trzyosobową Komisję Rewizyjną (§ 1) i określono, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia (§ 2). Organ nadzoru wniósł o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały z powodu istotnego naruszenia prawa, tj. art. 69 ust. 3 w zw. z art. 14 ustawy o samorządzie gminnym. Wyjaśnił, że skarżony akt został mu doręczony dopiero w dniu 12 marca 2007 r. Podniósł, iż zgodnie z art. 69 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy, której uchwały - co do zasady - zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Mając na uwadze treść art. 71 ustawy o samorządzie gminnym należy przyjąć, że uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia, przy czym zapadają one w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Przepis art. 14 ustawy o samorządzie gminnym wprowadza zasadę jawności, ograniczając głosowanie tajne do przypadków określonych w ustawie. Jest to norma bezwzględnie obowiązująca, od której wyjątki może wprowadzić wyłącznie ustawa. Przepis art. 18a ustawy o samorządzie gminnym, stanowiący podstawę powołania komisji rewizyjnej (stosowany odpowiednio na zasadzie art. 69 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym) nie zawiera odmiennych w stosunku do art. 14 ustawy o samorządzie gminnym regulacji w sprawie sposobu podjęcia uchwały, zatem zaskarżona uchwała winna być podjęta w głosowaniu jawnym. Dodatkowo, organ nadzoru zarzucił, że przyjęty w uchwale tryb głosowania pozostaje w sprzeczności z § 14 Statutu Związku, który wprowadza generalną zasadę jawnego głosowania przez Zgromadzenie.