Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 marca 2008 r., sygn. I SA/Ol 53/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Czajkowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Zofia Skrzynecka Sędzia WSA Tadeusz Piskozub Protokolant Anna Fic po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 13 marca 2008r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej Spółki kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Dyrektor Izby Skarbowej, po rozpatrzeniu zażalenia Spółki A z siedzibą w O. odmówił zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia "[...]", którym na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie podzielono stanowiska Spółki, że nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych oznaczonych logo firmy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz uznano za prawidłowe stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z zakupem tych gadżetów.

Przedstawiając we wniosku o interpretację stan faktyczny, Spółka wskazała, że w związku z działalnością w zakresie sprzedaży części samochodowych, w celu zachęcenia obecnych i przyszłych odbiorców, prowadzi różnorodne działania promocyjno - reklamowe. Jednym z nich jest nieodpłatne przekazywanie gadżetów reklamowych oznaczonych logo firmy. Jednostkowa wartość tych towarów nie przekracza 100 zł. Z uwagi na masowość odbiorów Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazano gadżety.

Zdaniem wnioskodawczyni, przekazywanie gadżetów reklamowych oznaczonych logo firmy zalicza się do wydatków reklamowych, a zatem ich wydanie jest ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z treści art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług w sposób jednoznaczny wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Art. 7 ust. 2 powołanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów rozumie się również nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Art. 7 ust. 3 ustawy, stanowiący lex specialis wobec art. 7 ust. 2, stwierdza z kolei, że przepisu tego nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Z powyższego wynika, że w przypadku wymienionych w ust. 3 towarów, nie podlega opodatkowaniu ich nieodpłatne przekazanie zarówno na cele związane, jak i niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Na poparcie swego stanowiska strona powołała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Wr 152/07. W ocenie Spółki, przysługuje Jej także prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem gadżetów marketingowych, gdyż ich wartość zaliczana do kosztów ogólnych prowadzonej działalności gospodarczej, stanowi element cenotwórczy sprzedawanych towarów mimo braku bezpośredniego związku pomiędzy zakupami, a konkretną opodatkowaną transakcją.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00