Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lutego 2008 r., sygn. VI SA/Wa 1520/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Grzelak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia WSA Andrzej Wieczorek Protokolant Katarzyna Grzelak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 stycznia 2008 r. sprawy ze skargi W. M. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w przedmiocie odmowy lokalizacji zjazdu publicznego z drogi krajowej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego organu z dnia [...] marca 2007 r., Nr [...]; 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi W. M. jest decyzja Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lipca 2007 r. nr [...] wydana na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a w zw z art. 105 §1 i art. 127 § 3 k.p.a. uchylająca decyzję tego organu z dnia [...] marca 2007 r. nr [...] (na mocy której, odmówiono skarżącej wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi krajowej nr [...] na działkę nr [...](prawidłowo [...] w miejscowości M.) i umarzająca postępowanie jako bezprzedmiotowe. W uzasadnieniu decyzji z [...] lipca 2007 r. organ stwierdził, że postępowanie administracyjne w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi krajowej oparte jest na zasadzie skargowości a zatem do wszczęcia postępowania niezbędny jest wniosek strony. Tymczasem w sprawie rozpoznanej przez organ pierwszej instancji brak jest wniosku W. M. o wydanie przedmiotowego zezwolenia. Odwołując się do art. 61 § 2 k.p.a organ podkreślił, że w aktach sprawy brak jest również zgody strony na wszczęcie postępowania z urzędu. W tej sytuacji organ odwoławczy uznał, że zakwestionowana decyzja z dnia [...] marca 2007 r. została wydana z rażącym naruszeniem zasady skargowości sformułowanej w art. 61 § 1 k.p.a a tym samym rodzi obowiązek jej uchylenia oraz umorzenia postępowania jako bezprzedmiotowego. Odnosząc się do zarzutów zawartych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz realizując zasadę obowiązku organu udzielania stronie informacji faktycznej i prawnej GDDKiA wyjaśnił, iż żaden przepis ustawy o drogach publicznych nie daje podstawy do wydania decyzji administracyjnej w sprawie "przywrócenia wcześniej istniejącego zjazdu z drogi". Ponadto organ poinformował, że likwidacja zjazdu z drogi krajowej nr [...] na działkę nr [...] w m. M. nastąpiła w związku z przebudowa w.w drogi, wykonaną na podstawie zgłoszenia o którym mowa w art. 29 ust.2 pkt 12 ustawy Prawo budowlane i wobec którego Wojewoda [...] nie wniósł sprzeciwu.