Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. II SA/Op 582/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz -spr. Protokolant st. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2008 r. sprawy ze skargi Wojewody (...) na uchwałę Rady Gminy (...) z dnia (...), NR (...) w przedmiocie powołania skarbnika gminy 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, 2) określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w całości.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 2 listopada 2007 r. Wojewoda [...], działając w oparciu o przepis art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...], nr [...], podjętą na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm.), w sprawie powołania skarbnika gminy. Wnosząc o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały, skarżący organ wskazał, iż w sposób istotny narusza ona prawo, tj. art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych. W uzasadnieniu Wojewoda [...] podał, że skarbnik gminy jest pracownikiem samorządowym i podlega rygorom przewidzianym zarówno w ustawie o pracownikach samorządowych, jak i w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 146, poz. 1223 ze zm.), przy czym przepis art. 3 ust. 4 powołanej ustawy wymienia wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zatrudnienia danej osoby jako pracownika samorządowego na kierowniczym stanowisku, wskazując jako jeden z wymogów posiadanie wyższego wykształcenia. Tak samo rozporządzenie zalicza skarbnika gminy do kategorii kierowniczych stanowisk urzędniczych, wskazując jednocześnie, że szczegółowe regulacje dotyczące wykształcenia regulują odrębne przepisy. Dalej organ przytoczył treść art. 45 ust. 2 pkt 4, zawierającego wymagania kwalifikacyjne dla głównych księgowych oraz art. 45 ust. 7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), wskazując, że przepisy tejże ustawy, dotyczące głównego księgowego, stosuje się odpowiednio do skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego). Skarżący organ nadzoru podniósł, że już samo użycie zwrotu "stosuje się odpowiednio" oznacza niemożliwość dosłownego stosowania norm wynikających z językowej wykładni przepisów, do których nastąpiło odesłanie. Przy odpowiednim stosowaniu przepisów należy uwzględnić w pierwszym rzędzie rzeczywisty cel i funkcję odesłania. W oparciu o powyższe Wojewoda [...] wywiódł, iż osoba powoływana na skarbnika gminy, będąca przede wszystkim pracownikiem samorządowym, musi posiadać wykształcenie wyższe, wymagane przepisem art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych, o którym mowa w stosowanym odpowiednio art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych. W konkluzji organ stwierdził, iż zaskarżoną uchwałą doszło do powołania na stanowisko skarbnika Gminy (...) Z. Z., która - legitymując się 33-letnim stażem pracy - posiada wykształcenie policealne ekonomiczne, nie będące wykształceniem wyższym, o jakim mowa w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawy o finansach publicznych.