Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 30 stycznia 2008 r., sygn. II SA/Sz 917/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz,, Sędzia WSA Arkadiusz Windak (spr.), Protokolant Krzysztof Chudy, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2008r. sprawy ze skargi Spółki A. na decyzję Lekarza Weterynarii z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zawieszenia działalności zakładu na czas określony do zakończenia postępowania wyjaśniającego uchyla zaskarżoną decyzję
Uzasadnienie
Powiatowy Lekarz Weterynarii decyzją z dnia (...), Nr (...), działając w oparciu o art. 54 ust. 2 lit. e rozporządzenia (WE) Nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem (Dz. U. UE. L Nr 165, poz. 1), art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) oraz art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), zawiesił działalność Zakładów Przetwórstwa Mięsnego (...) Spółka z o.o. w (...) na czas określony do zakończenia postępowania wyjaśniającego przyczynę zatrucia włośniem krętym ludzi. Ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności na podstawie art. 108 § 1 kpa.
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że w związku z informacją o zatruciach włośniem krętym decyzją z dnia (...) nakazał Spółce (...) natychmiastowe usunięcie z rynku surowych wyrobów mięsnych. Jak ustalono podczas kontroli przeprowadzonych w placówkach handlowych w dniach 13 i 14 czerwca 2007 r. przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Powiatowego Inspektora Sanitarnego, wyroby te nie zostały usunięte ze sprzedaży, a zatem producent spowodował zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, co stanowi naruszenie art. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Organ uznał także naruszenie przez Spółkę przepisu art. 18 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. U. UE. L. Nr 31, poz. 1), albowiem strona nie wywiązała się z obowiązku przedstawienia kontrolującym organom, tj. Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi ds. Higieny Środków Spożywczych Pochodzenia Zwierzęcego informacji o podmiotach, którym były dostarczane wyroby mięsne oraz informacji o dostawcach surowców do produkcji prowadzonej przez Spółkę (...) (kontrole przeprowadzono w dniach 10, 11, 12 czerwca 2007 r.).