Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 stycznia 2008 r., sygn. I SA/Kr 221/07

 

Sygn. akt I SA/Kr 221/07 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 17 stycznia 2008r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Stanisław Grzeszek, Sędziowie: WSA Urszula Zięba (spr), Asesor WSA Agnieszka Jakimowicz, Protokolant: Iwona Sadowska - Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2008r., sprawy ze skargi W. L., na decyzję Dyrektora Izby Celnej, z dnia [...] Nr [...], w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym, I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji. II. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącego koszty postępowania w kwocie 151 zł ( sto pięćdziesiąt jeden złotych ).

Uzasadnienie

W dniu [...] kwietnia 2006 r. podatnik W. L. złożył deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U) na terenie N. samochodu osobowego marki Mercedes Benz C220 Diesel o pojemności skokowej silnika 2155 cm3, roku produkcji 1996 i numerze nadwozia WDB2021211F530919, przy czym ujawnił podatek akcyzowy do zapłaty w kwocie 3 767 zł, który obliczył przy zastosowaniu stawki podatku 65%.

W dniu 31 lipca 2006 r. do Dyrektora Urzędu Celnego wpłynął wniosek podatnika o zwrot nienależnie pobranej akcyzy wraz z korektą deklaracji AKC-U. Uzasadniając swe żądanie podatnik wskazał, iż przepisy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm.) są niezgodne z zapisami Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z 2004, nr 90, poz. 864/2 ze zm., powoływanego dalej jako "TWE").

Decyzją z dnia [...] nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego z tytułu opisanego wyżej nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego. Uzasadniając swe rozstrzygnięcie organ podatkowy zwrócił uwagę, iż przepisy art. 91 ust, 2 i 3 Konstytucji stanowią o pierwszeństwie umowy międzynarodowej i prawa tworzonego przez organizację międzynarodową wyłącznie nad ustawami. Nie mają one zatem pierwszeństwa przed Konstytucją RP. Zgodnie natomiast z treścią art. 217 Konstytucji nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Ponadto zauważono, iż w świetle postanowień dyrektywy Rady z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (92/12/EWG) państwa członkowskie zachowują prawo do wprowadzenia i utrzymania podatku akcyzowego na inne wyroby niż wyroby akcyzowe zharmonizowane. Wyroby niezharmonizowane, w tym samochody osobowe, pozostają w wyłącznej gestii prawodawstwa poszczególnych państw członkowskich, które ustalają czy wyroby te mają być objęte akcyzą i według jakiej stawki. Nie bez znaczenia jest tutaj również fakt, iż w świetle art. 30 TWE utrudnienia w handlu wewnątrzwspólnotowym należy zaakceptować, o ile dana regulacja krajowa jest konieczna w szczególności dla ochrony środowiska naturalnego. Nie można przy tym uznać by obowiązek zapłaty akcyzy powstawał w związku z importem lub nabyciem wewnątrzwspólnotowym tylko w stosunku do samochodów nabywanych wewnątrzwspólnotowo z wyłączeniem samochodów krajowych. Opodatkowane jest tu bowiem zaistnienie pewnych okoliczności niezależnie od pochodzenia samochodu. Kryterium opodatkowania akcyzą nie stanowi kraj pochodzenia samochodu, ale inne zdarzenie jakim jest brak jego rejestracji. Mianowicie przedmiotem opodatkowania są samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju. W ten sposób zachowana została bezstronność systemu podatkowego. Podatkowi akcyzowemu podlegają przypadki wewnętrznej sprzedaży samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją w kraju, jak również import czy nabycie wewnątrzwspólnotowe tego rodzaju wyrobów. Nie można zatem mówić w kontekście art. 90 TWE o dyskryminacji nabywców samochodów osobowych wyprodukowanych i użytkowanych w innych państwach członkowskich w porównaniu do zakupujących takie same wyroby wyprodukowane i użytkowane w kraju. Ponadto wprowadzony podatek akcyzowy na samochody nabywane wewnątrzwspólnotowo nie spowodował zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu miedzy państwami członkowskimi, co oznacza, iż nie narusza on także przepisów art. 25 i 28 TWE. Niemniej jednak rozstrzygnięcie uwzględniające niezgodność polskich przepisów prawa podatkowego dotyczących akcyzy, na podstawie których podatnik dokonał samoobliczenia podatku, z normami prawa wspólnotowego nie leży w kompetencjach organu celnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00