Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 grudnia 2007 r., sygn. I SA/Go 1055/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Skowrońska Pastuszko (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędzia WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Grzegorz Oracz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2007 r. sprawy ze skargi P.P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] r. nr [...], 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] maja 2006 r. , nr [...] Dyrektor Izby Celnej , po rozpatrzeniu odwołania P.P., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] lutego 2006 r. odmawiającą stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego.
Rozstrzygnięcie Dyrektora Izby Celnej zapadło na podstawie następującego stanu faktycznego.
W dniu [...] stycznia 2005 r. skarżący nabył na terytorium Niemiec samochód osobowy marki [...] o pojemności skokowej silnika 1.799 cm , wyprodukowany w roku 1997 , który następnie przemieścił na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Cena nabycia wymienionego samochodu wynosiła 350 EURO.
W dniu [...] stycznia 2005 r. skarżący złożył organowi celnemu deklarację uproszczoną AKC-U nr [...], w której wykazał kwotę podatku akcyzowego należną z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyżej wymienionego samochodu , w wysokości 927 zł.
Kwotę zobowiązania w wymienionej wysokości skarżący zapłacił w dniu złożenia deklaracji , a organ wydał dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.
Pismem z dnia 18 stycznia 2006 r. skarżący działając przez pełnomocnika wniósł o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego oraz o jego zwrot wraz z należnymi odsetkami. Uzasadniając żądanie pełnomocnik skarżącego twierdził , że Rzeczpospolita Polska w negocjacjach prowadzonych przed wstąpieniem do Unii Europejskiej w dziedzinie podatków zadeklarowała gotowość przyjęcia i wdrożenia całokształtu prawodawstwa wspólnotowego z dniem uzyskania członkostwa. Polska nie wnosiła o żaden okres przejściowy co do podatku akcyzowego na sprowadzane auta , a zgodziła się na przyjęcie całego ustawodawstwa unijnego w tej dziedzinie . Z tego powodu nie można pobierać wspomnianego podatku akcyzowego. Postanowienia Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) , spełniające warunki bezpośredniej skuteczności norm prawa wspólnotowego , są zdolne do wywierania bezpośredniego skutku zarówno horyzontalnego , jak i wertykalnego. Dlatego też bezpośrednio skuteczne są przepisy art. 23, 28-30 , 39, 43, 49, 81 i 90 TWE. Zgodnie ze wspomnianymi przepisami , jeżeli na towary importowane państwo członkowskie nakłada wyższe podatki niż na podobne towary krajowe (auta używane kupowane w kraju nie są objęte akcyzą) ze względu na ich dyskryminacyjny charakter , osoba uiszczająca ten podatek może domagać się zwrotu nienależnie zapłaconego podatku , powołując jako podstawę roszczeń art. 90 TWE.