Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. IV SA/Wr 364/07
Przy rozpatrywaniu przesłanki braku możliwości przeniesienia strażaka na równorzędne stanowisko należy poza brakiem wolnego etatu, brać pod uwagę również faktyczną możliwość przeniesienia, bowiem w ramach struktury organizacyjnej występują równorzędne stanowiska o zupełnie odmiennym zakresie obowiązków i wymagające różnej wiedzy specjalistycznej, zaś utożsamianie możliwości przeniesienia strażaka na stanowisko równorzędne, z pominięciem oceny zakresu obowiązków i charakteru zadań wykonywanych na poprzednim oraz nowym stanowisku mogłoby prowadzić do rozwiązań personalnych sprzecznych z dobrem służby w Państwowej Straży Pożarnej
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jolanta Sikorska, Sędziowie Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (spr.), Sędzia WSA Lidia Serwiniowska, Protokolant Aleksandra Siwińska, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 8 listopada 2007 r. sprawy ze skargi M. M. na decyzję D. Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przeniesienia na niższe stanowisko służbowe oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez M. M. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu jest decyzja Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej we W. z dnia [...] r., Nr [...] wydana z powołaniem się na przepisy art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tj. z 2006 r., Dz. U. Nr 96, poz. 667 ze zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, utrzymująca w mocy decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w W. z dnia [...][ r., Nr [...] w przedmiocie przeniesienia z dniem 1 marca 2007 r. młodszego aspiranta M. M. na stanowisko starszego inspektora w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w W. oraz określenia jej nowych warunków uposażenia.
W uzasadnieniu decyzji pierwszo-instancyjnej Komendant Miejski wskazał, że skarżąca od dnia 1 czerwca 2006 r. zajmowała w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w W. stanowisko starszego specjalisty. Stanowisko to istniało w obowiązującym do dnia 28 lutego 2007 r. Regulaminie Organizacyjnym Komendy. W związku z przeprowadzoną reorganizacją, polegającą na wdrożeniu w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 143, poz. 1037), z dniem 1 marca 2007 r. tj. momentem wejścia w życie nowego Regulaminu Organizacyjnego Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w W., przedmiotowe stanowisko uległo likwidacji. Organ pierwszej instancji stwierdził , że nie ma możliwości przeniesienia M. M. na stanowisko równorzędne, bowiem nowy regulamin organizacyjny przewiduje jedno stanowisko oficerskie w Sekcji Kwatermistrzowsko - Technicznej, które zostanie obsadzone przez innego funkcjonariusza. Natomiast rozpatrując możliwość przeniesienia na niższe stanowisko służbowe organ wziął pod uwagę stan zatrudnienia w Komendzie na dzień likwidacji stanowisko, z którego wynika, że wszystkie stanowiska oficerskie są obsadzone. Zdaniem organu pierwszo-instancyjnego najwyższym wolnym stanowiskiem, z którym związana jest w dalszym ciągu realizacja zadań kwatermistrzowsko - technicznych, jest stanowisko starszego Inspektora. W związku z tym według organu wystąpiły przesłanki określone w art. 38 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, uprawniające do przeniesienia strażaka na niższe stanowisko służbowe, a mianowicie : likwidacja zajmowanego stanowiska oraz brak możliwości przeniesienia na stanowisko równorzędne, co tym samym uzasadnia przeniesienie strony na stanowisko starszego inspektora. Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 1oraz art. 87 ust. 3 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej organ pierwszej instancji utrzymał jednocześnie M. M. wysokość uposażenia na dotychczasowym poziomie.