Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 listopada 2007 r., sygn. VI SA/Wa 1265/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Wdowiak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Protokolant Patrycja Wrońska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2007 r. sprawy ze skargi A. S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi wojewódzkiej w celu zmiany powierzchni nośnika reklamowego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Prezydenta [...] W. z dnia [...] lutego 2007 r.; 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz skarżącej A. S.A. z siedzibą w P. kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 8 sierpnia 2006 r. A. SA z siedzibą w P. zwróciło się do Zarządu Dróg Miejskich o zmianę decyzji nr [...], zezwalającej wnioskodawcy na zajęcie pasa drogowego Al. [...] w rej. ul. [...] w celu umieszczenia w nim reklamy (jednostronnej) o powierzchni 17,11 m2 na okres od dnia 09.06.2006 r. do dnia 04.07.2007 r., w części dotyczącej powierzchni reklamowej tj. od dnia 01.10.2006 r. wnosiło o wydanie decyzji na jednostronny nośnik reklamowy o łącznej powierzchni reklamowej 8,97 m2.
Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego Dyrektor ds. Zarządzania ZDM, działając z upoważnienia Prezydenta [...] W., decyzją z dnia [...] lutego 2007 r. odmówił wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego Al. [...] w rejonie ul. [...].
W uzasadnieniu organ podniósł, iż zebrał wyczerpujący materiał dowodowy w sprawie, na który składają się: wyniki badań natężenia ruchu w porannym szczycie (poj./godz.), opracowane przez Biuro Planowania Rozwoju W. S.A.; opinię w sprawie zagrożeń kierujących pojazdami wynikających z umieszczenia reklam w pasach dróg w W., opracowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Pracownię Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; szczegółowy plan sytuacyjny reklamy załączony do wniosku strony, charakterystykę reklamy oraz jej wymiary zawarte w złożonym wniosku strony. Ponadto organ uwzględnił fakty powszechnie znane, to jest dopuszczalny limit prędkości na odcinku drogi, przy którym wnioskowano umieszczenie reklamy oraz statystykę wypadków drogowych w 2006 r.