Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 listopada 2007 r., sygn. III SA/Wa 1588/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Kamińska, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Asesor WSA Aneta Trochim-Tuchorska, Protokolant Urszula Hoduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2007 r. sprawy ze skargi M. C. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za 2000 r. 1) uchyla zaskarżona decyzję, 2) stwierdza, że uchylona decyzja nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz M. C. kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

 

UZASADNIENIE

Sprawa była już badana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który wyrokiem z 30 sierpnia 2006r., sygn. akt III SA/Wa 609/06 uchylił: decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z [...] grudnia 2005r. oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z [...] czerwca 2005r., wydane wobec M. C. (dalej zwany "skarżącym", "stroną"). W uzasadnieniu Sąd wyjaśnił, że podatnik prawidłowo dokonał rozliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych w pierwotnych deklaracjach VAT-7 za okres od stycznia do listopada 2000r. Organy obu instancji wadliwie zaś uznały, że do określenia okresu, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu usług telekomunikacyjnych zastosowanie będzie miał § 42 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm., dalej zwane "rozporządzeniem"). Strona obniżała podatek należny o podatek naliczony zawarty w ww. fakturach w miesiącach, w których otrzymywała te faktury w sensie fizycznym, a nie w miesiącach, w których określony był termin ich płatności. Termin odliczenia podatku naliczonego wynikał z art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm., dalej zwana "ustawą o VAT"). Dodatkowe ograniczenie ustanawiał art. 19 ust. 3a ustawy o VAT, zgodnie z którym odliczenie nie może nastąpić wcześniej niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę towaru, wykonania usługi albo faktury potwierdzającej dokonanie przedpłaty. Wskazana regulacja ustawowa jest wyczerpująca. Zdaniem Sądu § 42 ust. 4 rozporządzenia wydano bez wyraźnego upoważnienia ustawowego, co stoi w kolizji z normą art. 92 Konstytucji RP, więc rozstrzygnięcia organów obu instancji, były niezgodne z postanowieniami ustawy i naruszały prawo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00