Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 listopada 2007 r., sygn. III SA/Wa 1314/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Asesor WSA Maciej Kurasz, Protokolant Ewa Rutkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 października 2007 r. sprawy ze skargi E.S.P. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzające ją postanowienie Naczelnika [...] Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w W. z dnia [...] sierpnia 2006 r. nr [...], 2) stwierdza, że uchylona decyzja oraz postanowienie nie mogą być wykonane w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz E.S.P. S.A. w W. kwotę 440 zł (słownie; czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
UZASADNIENIE
E.. w W. (zwane dalej "stroną" lub "Spółką") zwróciły się 31 maja 2006r. do Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w W. o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm., dalej zwana "O.p.") pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W stanie faktycznym strona podniosła, że jest właścicielem majątku elektrowni wodnych wytwarzających i sprzedających energię elektryczną wyprodukowaną w odnawialnych źródłach energii. Jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub jej obrotem zobowiązana jest do uzyskania określonej ilości "świadectw pochodzenia", które potwierdzają wytworzenie energii w odnawialnym źródle. Świadectwo po uzyskaniu od Prezesa URE przedstawia się, przy pośrednictwie operatora systemu elektroenergetycznego, do Urzędu Regulacji Energetyki do umorzenia. Umorzenie świadectwa oznacza wygaśniecie prawa i ma miejsce 31 marca każdego roku. W zamian za świadectwo można uiścić opłatę zastępczą. Rozwiązanie to ma na celu administracyjne wymuszenie popytu na tzw. "zieloną energię". Prawa wynikające ze ww. świadectw są prawami majątkowymi (art. 9e ustawy Prawo energetyczne) i stanowią towar giełdowy (art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z 26 października 2000r. o giełdach towarowych - Dz. U. Nr 103, poz. 1099 ze zm.) Strona, jako wytwórca energii z odnawialnych źródeł, będzie nabywała prawa wynikające ze "świadectw pochodzenia" w sposób pierwotny oraz skupowała je w celu dalszej odsprzedaży przy pośrednictwie giełdy na zasadach obrotu sesyjnego i pozasesyjnego. Spółka na mocy umów kupna praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia zawartych z innymi spółkami energetycznymi uprawnionymi do handlu świadectwami, będzie co miesiąc uiszczać płatności na poczet świadectw pochodzenia, które zgodnie z informacjami uzyskanymi od kontrahentów, będą rejestrowane co kwartał. W terminie do siódmego dnia po zakończeniu pierwszego miesiąca, kontrahent wystawi stronie fakturę pro-forma na 50% wielkości produkcji na podstawie raportu z realizacji produkcji i umownej, jednostkowej ceny netto sprzedaży praw majątkowych, powiększonej o odpowiednią stawkę podatku VAT. Zapłata należności z faktury pro-forma za pierwszy miesiąc rozliczeniowy zostanie dokonana w terminie do 21 dnia po zakończeniu pierwszego miesiąca rozliczeniowego. Zdaniem strony płatności mają charakter zaliczek na poczet wykonania usług, gdyż prawa majątkowe wynikające ze świadectw powstają w momencie rejestracji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right