Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. III SA/Kr 835/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Wiesław Kisiel Sędziowie WSA Elżbieta Kremer spr. NSA Krystyna Kutzner Protokolant Urszula Ogrodzińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2007 r. sprawy ze skargi P. K. S. Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] Nr : [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego s k a r g ę o d d a l a
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [...] znak [...], [...] wydaną na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz.1071) i art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu drogowego (Dz. U. Nr 175, poz.1440 ze zm.) Marszałek Województwa odmówił P. K. S. Sp. z o.o. wypłaty zaległych dopłat do biletów ulgowych zrealizowanych w 1999r. wraz z odsetkami. W uzasadnieniu decyzji Marszałek wskazał, że samorządy województw do końca 2003r. występowały jako płatnicy należności za wykonane przez Przedsiębiorców przewozy w czasie trwania roku budżetowego, zaś dysponentem środków publicznych pozostawał Skarb Państwa. W dniu [...].1999r. Województwo zawarło z Przedsiębiorstwem umowę w sprawie refundacji dopłat, ze skutkiem od dnia 01.01.1999r. Następnie po uzgodnieniach z dnia [...].1999r. sporządzono aneks do umowy o dopłaty zawartej z przewoźnikiem w dniu [...].1999r. ograniczający wypłatę dopłat tylko do biletów miesięcznych imiennych szkolnych. Jako, że umowa została zawarta na czas określony do 31.12.1999r. zobowiązanym według organu jest Wojewoda. Wskazał organ też, że należy odróżnić obowiązek zawarcia umowy od możliwości jej wykonania. O ile wykonanie zawartych umów tzn. przekazanie przewoźnikom dopłat uzależnione jest od wysokości tych środków finansowych zaplanowanych na ten cel w budżecie, o tyle wysokość tych środków pozostaje bez wpływu na obowiązek zawarcia samej umowy z przewoźnikiem, który spełnia ustawowe wymogi do uzyskania dopłaty. W związku z tym samorządy województw jako podmioty pośredniczące w przekazywaniu dotacji w latach 1999-2003 zawierały z przewoźnikami stosowne umowy, określające szczegółowe zasady przekazywania dopłat, nie mając równocześnie wpływu na wysokość zarezerwowanych na ten cel środków w budżecie państwa. Zobowiązanym do pokrycia kosztów związanych