Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 24 padziernika 2007 r., sygn. I SA/Lu 396/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz, Sędziowie Asesor WSA Małgorzata Fita,, WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Protokolant Stażysta Kamil Rutkowski, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 17 października 2007 r. sprawy ze skargi Ł. T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za grudzień 2005 r. - oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej po rozpoznaniu odwołania Ł. T. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] znak [...] w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc grudzień 2005r. uchylił w części decyzję organu I instancji i określił wysokość zobowiązania w tym podatku za miesiąc grudzień 2005r. w kwocie 1071 złotych, w pozostałej zaś części zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy.

W uzasadnieniu decyzji podano, że w wyniku kontroli przeprowadzonej w kwietniu 2006r. na stacjach tankowania samochodów gazem płynnym propan - butan położonych w miejscowości S., G. i K. należących do Ł. T. stwierdzono, że rozchód gazu za rok 2005 ustalony w oparciu o dokumenty sprzedaży różni się od rozchodu gazu za ten sam okres ustalony w oparciu o stany remanentowe oraz zakupy dokonane w tym samym okresie. Zdaniem organu różnica powyższa została spowodowana przelewaniem przez podatniczkę gazu z 11 kilogramowych butli do zbiorników znajdujących się na stacjach tankowania i sprzedawanym jako paliwo do napędu samochodów. O tym , że takie czynności miały miejsce świadczy fakt, że w czasie kontroli , po wejściu na teren stacji w S. kontrolujący zastali Ł. T. podczas przepompowywania gazu z butli do zbiorników. Ustalono wówczas, że ma ona podpisane dwie umowy o współpracy z firmą A. z siedzibą w M.na mocy których dzierżawiła 180 sztuk tych butli. Według oświadczenia głównego księgowego firmy podpisała ona odbiór pełnych butli. O tym ,że pochodzący z nich gaz był wykorzystywany do tankowania pojazdów , świadczy zdaniem organu fakt ujawnienia na stacji 50 pełnych i 50 pustych butli, a także duża ilość plomb z folii termozgrzewalnej, oznaczonych nadrukiem firmy A. wykorzystywanych do zabezpieczenia butli napełnionych gazem w składzie podatkowym. Organ podkreślił, ze gaz płynny propan - butan stosownie do art. 2 pkt. 2 i załącznikiem nr.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz.U Nr. 29 poz.257 ze zmianami ) został zaliczony do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Z przepisów ustawy dotyczących obrotu tego rodzaju wyrobami wynika, ze podatnikiem podatku akcyzowego jest przede wszystkim ich importer oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec. Z art. 4 ust,3 ustawy wynika jednak, że opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych , jeśli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należytej wysokości. W takiej sytuacji o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, a jeśli nie można określić dnia w którym powstaje obowiązek podatkowy dla wyrobów akcyzowych , za datę jego powstania uznaje się dzień w którym uprawniony podmiot stwierdził dokonanie takiej czynności ( art.6 ust.6 ustawy).Ponieważ ustalenie różnic remanentowych wykazano dopiero na koniec roku 2005 , datę 31 grudnia przyjęto jako datę powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Dla ustalenia podstawy opodatkowania organ uwzględnił wyjaśnienie do załącznika Nr. 1 do ustawy według którego dla obliczenia kwoty należnej akcyzy dla gazu płynnego propan - butan przyjmuje się stały przelicznik w wysokości 1,78 litra na kilogram gazu, oraz art. 10 ust.2 ustawy zgodnie z którym podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu jest ilość wyrobów akcyzowych. W oparciu o powyższe przepisy organ odwoławczy uznając za błędne ustalenie podstawy opodatkowania w litrach , jak przyjął organ I instancji , uchylił jego decyzję w tym zakresie , ustaloną w toku postępowania ilość sprzedanego gazu przeliczył na kilogramy i zastosował stawkę obowiązującą w 2005r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00