Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 października 2007 r., sygn. III SA/Gl 125/07
1. Ze względu na konstrukcję podatku od towarów i usług w przypadku wystawienia faktury korygującej, gdzie zmniejszenie podatku należnego przez sprzedawcę musi skutkować zmniejszeniem podatku naliczonego u nabywcy oraz potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości tych rozliczeń, posiadanie przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę jest konieczne, gdyż jest to dokument wskazujący, że nabywca został poinformowany o fakcie zmniejszenia wysokości podatku należnego, a tym samym wysokości podatku naliczonego. W związku z tym ciążący na sprzedawcy obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, wynikający z § 19 ust. 4 zd. 1 Rozporządzenia z 2004 r., wypełnia delegację wynikającą z art. 106 ust. 8 pkt 1 u.p.t.u. z 2004 r. określając szczegółową zasadę wystawiania faktur.
2. Minister Finansów przekroczył upoważnienie wynikające z art. 106 ust. 8 u.p.t.u. z 2004 r. określając w § 19 ust. 4 zd. 2 Rozporządzenia z 2004 r. moment kiedy sprzedawca mógł obniżyć kwotę podatku należnego, wskazując na miesiąc lub kwartał (przy takim sposobie rozliczenia), w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Obniżenie obrotu w określonym momencie kształtuje wielkość podstawy opodatkowania i wysokość podatku, dlatego nie może być uznane za kwestię formalną związaną z zasadami wystawiania faktur, o której mowa w upoważnieniu delegacyjnym. Ponadto należy wskazać, ze jest to materia zastrzeżona dla regulacji ustawowej w myśl art. 217 Konstytucji RP i nie może być przedmiotem regulacji podustawowych.
3. Przy rabacie po dokonaniu dostawy obniżenie obrotu nie może nastąpić bez zwrotu części kwoty należnej bądź skonsumowania rabatu w innej formie. Rabat zmniejsza obrót dopiero w momencie zwrotu części wynagrodzenia jako następstwa jego udzielenia.
4. Z wyroków ETS można wywieść zasadę, że jeśli wielkość podstawy opodatkowania zależy od kwoty rzeczywiście zapłaconej przez konsumenta, to również z drugiej strony obniżenie obrotu, np. z powodu zwrotu towaru lub kwoty nienależnej, może nastąpić dopiero w momencie zwrotu odpowiedniej części wynagrodzenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right