Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 października 2007 r., sygn. IV SA/Gl 444/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Wiesław Morys Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.) Sędzia WSA del. Daria Sachanbińska Protokolant Referent Izabela Auguścik-Michułka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2007 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie transportu drogowego i przewozów stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] Nr [...].
UZASADNIENIE
M. K wnioskiem z dnia [...] r., złożonym w dniu [...] r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K., domagał się stwierdzenia nieważności wymienionych w tym wniosku decyzji Komunikacyjnego Związku Komunalnego [...] w K., bowiem jego zdaniem decyzje te zostały wydane bez podstawy prawnej, gdyż żaden z przepisów prawa nie stanowił podstawy do odmowy koordynacji rozkładu jazdy.
Postanowieniem z dnia [...] r. Nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. orzekło o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji własnej z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie koordynacji rozkładu jazdy, która utrzymała w mocy decyzję Nr [...] Zarządu Województwa Ś. Nr [...] z dnia [...] r. odmawiającą Spółce A z siedzibą w M. wnioskowanej koordynacji rozkładu jazdy na linii komunikacyjnej L.-K.
Decyzją z dnia [...] r. Nr [...], po rozpoznaniu wniosku z dnia [...] r., Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. na podstawie art. 156 § 1 pkt 2, art. 157 § 1 i art. 158 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji własnej z dnia [...] r. Nr [...]. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ administracji powołał się na okoliczność, iż decyzja z dnia [...] r. Nr [...] wydana została na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (tj. Dz. U. z 2000 r., Nr 50, poz. 601) i § 3 ust. 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy, trybu ich uzgadniania i koordynacji oraz warunków ponoszenia kosztów z tym związanych (Dz. U. Nr 82, poz. 933) i stała się decyzją ostateczną w toku postępowania administracyjnego. Zaznaczył, iż po myśli art. 2 ust. 3 i 4 w związku z art. 11 ust. 3 pkt 1 Prawa przewozowego, prowadzenie koordynacji rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi należy do zarządów jednostek samorządu terytorialnego tj. gminy, powiatu i województwa, które zobowiązane są do zorganizowania koordynacji rozkładów jazdy na swoim obszarze oraz do ich uzgodnienia w przypadku, gdy linia komunikacyjna przebiega poza ich obszarem, a jednym z warunków udzielenia zezwolenia na przewozy regularne było przedłożenie przez przedsiębiorcę - przewoźnika uzgodnionego projektu rozkładu jazdy. Dodatkowo przepis § 2 ust. 6 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2000 r. w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy, trybu ich uzgadniania i koordynacji oraz warunków ponoszenia kosztów z tym związanych (Dz. U. z 2000 r., Nr 82, poz. 933), wydanego na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 Prawa przewozowego, umożliwiał dokonywanie zmian w rozkładach jazdy w transporcie samochodowym, jednakże po uprzednim ich uzgodnieniu z właściwymi organami prowadzącymi koordynację rozkładów jazdy. Zatem treścią stanowiska zajętego przez właściwy organ administracji w następstwie wniosku o zmianę rozkładu jazdy w transporcie drogowym jest rozstrzygnięcie w sposób władczy i jednostronny o istocie sprawy przez uzgodnienie bądź odmowę uzgodnienia zmiany w rozkładzie jazdy. Stanowisko takie podziela uchwała składu 5 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 maja 2001 r. OPK 8/2001 ONSA 2001/4, poz. 157). Jednocześnie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 maja 2005 r. o sygn. akt 1991/03 wyrażony został pogląd, że tylko spełnienie przez wnioskodawcę wszystkich warunków formalnych i materialnych prowadzi do wydania decyzji uzgadniającej przedstawiony rozkład jazdy. Tymczasem w rozpatrywanej sprawie żaden z przedstawionych przez wnioskującą firmę rozkładów jazdy nie uzyskał akceptacji koordynatora rozkładu jazdy dla miasta K. i M., bowiem prowadziłaby ona do zwiększenia obciążenia przystanków komunikacyjnych, co w efekcie "mogłoby spowodować zagrożenie w ruchu drogowym (np. brak płynności ruchu, niebezpieczeństwo dla osób korzystających z przystanków)". W tej sytuacji brak jest przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. Nr [...] określonych w art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a., gdyż prawidłowo zastosowano w niej właściwe przepisy prawa.