Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 sierpnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 1101/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Krystyna Kleiber, Sędziowie Asesor WSA Hieronim Sęk (spr.),, Asesor WSA Aneta Trochim-Tuchorska, Protokolant Anna Żołnierzak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2007 r. sprawy ze skargi A. Z. syndyka masy upadłości O. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2005 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 7 lutego 2005 r. A. Z. Syndyk Masy Upadłości O. - strona Skarżąca w niniejszej sprawie, zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. o udzielenie w trybie art. 14a (we wniosku mylnie przywołano art. 14 - przyp. Sądu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Skarżący zadał pytanie czy syndyk działający na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 1991 r., Nr 118, poz. 512 z późn. zm.), powoływanego dalej jako "rozporządzenie z 1934 r.", nieposiadający licencji, powinien płacić podatek od towarów i usług (zwany dalej "podatkiem VAT"), a jeśli tak, to od kiedy. Wyraził jednocześnie pogląd, iż obowiązek ten na syndyku nie ciąży. Uzasadniając swoje stanowisko powołał się na interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., która odnosi się do obecnie obowiązującej ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.), powoływanej dalej jako "u.p.u.n.", która odmiennie reguluje sytuację syndyka. Zaznaczył przy tym, iż w przypadku gdyby organ nie podzielił jego zapatrywań, tj. uznał, iż podatek VAT - po przekroczeniu stosownej kwoty - powinien płacić także syndyk działający w oparciu o rozporządzenie z 1934 r., to obowiązek zapłaty tego podatku istniałby od 2005 r., gdyż dopiero w dniu 30 grudnia 2004 r. Minister Finansów wydał wskazaną na wstępie interpretację.