Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 sierpnia 2007 r., sygn. II SA/Ol 743/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Asesor WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia 2007 roku sprawy ze skargi Rady Powiatu . na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie statutu Powiatu - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Rada Powiatu , działając na podstawie art. 12 pkt 1 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, ze zm), podjęła w dniu [...] r. uchwałę Nr [...] zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. nr [...] , Wojewoda, działając na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, ze zm), stwierdził nieważność § 1 pkt 14 i 20 w części dotyczącej zwrotu stałego obserwatora prac Zarządu uchwały Nr [...] Rady Powiatu zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu.
W motywach rozstrzygnięcia podano, że art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, iż rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym, przy czym do sprawnego wykonywania funkcji kontrolnej rada powołuje komisję rewizyjną, która jest jej organem pomocniczym w wykonywaniu tej funkcji. Wyjaśniono, iż w statucie powiatu należy określić strukturę wewnętrzną oraz zasady funkcjonowania komisji rewizyjnej, zasady i tryb podejmowania uchwał i wyrażania opinii, terminy dokonywania określonych czynności kontrolnych przez poszczególnych członków komisji. W art. 16 ust. 1 ustawy samorządowej określony został zakres kontroli rady, który obejmuje zarząd powiatu oraz powiatowe jednostki organizacyjne. Wojewoda podkreślił jednakże, iż przedmiotem kontroli nie mogą być sprawy indywidualne rozstrzygane przez te podmioty w drodze decyzji administracyjnych, bowiem w tym przypadku kontrola rozstrzygnięć sprawowana jest w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego przez właściwe organy wyższego stopnia. Nie mogą być zatem przedmiotem kontroli rady decyzje administracyjne wydawane przez zarząd powiatu i kierowników jednostek organizacyjnych. Nadto inne ograniczenia dotyczące kontroli wykonywanej przez komisję rewizyjną wprowadzają ustawy szczególne np. ustawa o ochronie danych osobowych, ordynacja podatkowa.