Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 sierpnia 2007 r., sygn. I SA/Kr 1489/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Michna Sędziowie NSA Józef Gach (spr) Asesor WSA Maja Chodacka Protokolant Aneta Kubacka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2007 r. sprawy ze skargi P. J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia 19 lipca 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu l instancji, II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w [...] na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie [...] złotych ( [...] złotych).
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] .2006 r., nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego w [...] odmówił P. J. stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym w kwocie [...] zł, stanowiącej iloczyn stawki podatku 15,1% i podstawy jego obliczenia ([...] zł) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w dniu [...] .2005 r. samochodu osobowego marki [...] o pojemności silnika [...] cm3 i roku produkcji 2003.
Od powyższej decyzji strona złożyła odwołanie do Dyrektora Izby Celnej w [...], w którym wniosła o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego wraz z ustawowymi odsetkami i zarzuciła naruszenia postanowień Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską z dnia 25 marca 1957 r. (dalej określanego skrótem "TWE"), w szczególności art. 23, art. 25 oraz art. 90 TWE.
Decyzją z dnia 19.07.2006 r., znak [...] Dyrektor Izby Celnej w [...] utrzymał w mocy decyzję organu 1 instancji.
Uzasadniając rozstrzygnięcie Dyrektor Izby Celnej w [...] wyjaśnił, że w myśl art. 72 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r., nr 8, póz. 60 z późn. zm., dalej określanej skrótem "O.p."), za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie uiszczonego podatku. Oznacza to, iż nadpłata podatku ma miejsce, gdy świadczenie podatkowe w świetle obowiązującego prawa nie powinno mieć miejsca lub świadczenie dłużnika podatkowego jest większe niż powinno to wynikać z treści obowiązującego prawa. Tym samym dotyczy to sytuacji gdy na gruncie obowiązującego prawa podatkowego nie wystąpiły podstawy prawne do nawiązania zobowiązaniowych stosunków prawnych. Art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, póz. 257 ze zm.) stanowi, iż akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a podatnikami akcyzy od samochodów są m. in. importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego (art. 80 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Przepis art. 81 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, są obowiązane po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego (pkt 1) oraz dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju (pkt 2).