Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2007 r., sygn. II SA/Wa 68/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Dąbrowska, Sędzia WSA Bronisław Szydło, asesor WSA Przemysław Szustakiewicz (spr.), Protokolant Monika Michnik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi A.T. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] listopada 2006 r. nr [...] w przedmiocie uposażenia żołnierza zawodowego - oddala skargę -

Uzasadnienie

II SA/Wa 68/07

UZASADNIENIE

Minister Obrony Narodowej działając na podstawie art. 127 § 2 oraz art. 138 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego decyzją nr [...] z dnia [...] listopada 2006 r. uchylił decyzję Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego w S. z dnia [...] września 2006 r. o odmowie uchylenia decyzji z dnia [...] czerwca 2004 r., z uwagi na brak podstaw do jej uchylenia na podstawie art. 145 § 1 kpa, w przedmiocie przyznania wyżej wymienionemu prawa do uposażenia przysługującego przez okres roku po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej i umorzył postępowanie w sprawie. U uzasadnieniu organ podniósł, że [...] A.T. służbę wojskową pełnił od dnia [...] września 1977 r. Na mocy decyzji Ministra Obrony Narodowej nr [...] z dnia [...] grudnia 2003 r. zainteresowany został zwolniony z zawodowej służby wojskowej i przeniesiony do rezerwy. W związku z powyższym, dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w S., po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, wydał w dniu [...] czerwca 2004 r. decyzję o ustaleniu kwoty należnego uposażenia 12-miesięcznego. Decyzja ta zawierała szczegółowy wykaz potrąceń jakich organ rentowy będzie dokonywał ograniczając wysokość przyznanego świadczenia. W punkcie 4 sentencji ustalono, że ze świadczenia pobierana będzie składka na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 8,25%. Jednocześnie, zgodnie z art. 9 ust. 4 obwiązującej wówczas ustawy z dnia 17 grudnia 1974 roku o uposażeniu żołnierzy (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 693 z późn. zm.), decyzja zawierała pouczenie o możliwości złożenia odwołania w terminie 7 dni od dnia jej doręczenia. Następnie strona złożyła w dniu 27 kwietnia 2005 r. do WBE w S. wniosek o zwrot wadliwie potrąconej części składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 75%. Zdaniem wnioskodawcy WBE w S.odprowadzając od uposażenia podatek zryczałtowany w wysokości 20% winno ograniczyć świadczenie o 0,5%, a nie o 8,25% uposażenia. Dyrektor WBE uznał wniosek wyżej wymienionego za wniosek o wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną z dnia [...] czerwca 2004 r. i decyzją z dnia[...] maja 2005 r. odmówił wznowienia postępowania w sprawie. Po rozpatrzeniu odwołania Minister Obrony Narodowej decyzją z dnia [...] lipca 2005 r. nr [...] uchylił decyzję Dyrektora WBE w S. z dnia [...] maja 2005 r. i umorzył postępowanie pierwszej instancji. Jednocześnie postanowieniem nr [...] z dnia [...] lipca 2005 r. Minister Obrony Narodowej przesłał żądanie zainteresowanego do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S., jako organu właściwego do jego rozpatrzenia. Na powyższą decyzję zainteresowany w dniu[...] sierpnia 2005 r. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 25 stycznia 2006 r. (sygn. akt II SA/Wa 1695/05) uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia [...] maja 2005 r. Wobec powyższego Dyrektor WBE w S. postanowieniem z dnia [...] września 2006 r. wznowił postępowanie w sprawie przyznania zainteresowanemu uposażenia przysługującego przez okres roku po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej, a następnie decyzją z dnia [...] września 2006 r. odmówił uchylenia decyzji z dnia [...] czerwca 2004 r., z uwagi na brak podstaw do jej uchylenia na podstawie art. 145 § 1 kpa. Od powyższej decyzji strona w dniu 17 października 2006 r. złożyła odwołanie do Ministra Obrony Narodowej, który wskazał, że zgodnie art. 138 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego organ odwoławczy wydaje decyzję, w której uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy bądź uchylając tę decyzję - umarza postępowanie pierwszej instancji. Na gruncie przedmiotowej sprawy zastosowanie znajduje instytucja decyzji kasacyjnej, uchylającej zaskarżoną decyzję i umarzającej postępowanie w sprawie. W tym przypadku organ odwoławczy uchyla decyzję organu pierwszej instancji nie rozstrzygając sprawy pod względem merytorycznym. Organ uznał, że rozstrzygnięcie merytoryczne kwestii wznowienia postępowania przez Dyrektora WBE w S., w postaci decyzji administracyjnej, stanowi naruszenie norm prawa procesowego, bowiem organ pierwszej instancji błędnie przyjął, że strona w przedmiotowym postępowaniu wnosiła o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej ostateczną decyzją wojskowego organu emerytalnego z dnia [...] czerwca 2004 r. Minister przyznał rację odwołującemu się, że wniosek strony o zwrot potrąconej składki na ubezpieczenie zdrowotne w sposób nieprawidłowy został zinterpretowany, jako wniosek o wznowienie postępowania zakończonego decyzją administracyjną. Tym samym decyzja z dnia[...] września 2006 r. o odmowie uchylenia decyzji z dnia [...] czerwca 2004 r., z uwagi na brak podstaw do jej uchylenia na podstawie art. 145 § 1 kpa jest wynikiem błędnej kwalifikacji żądania strony i jako taka nie może istnieć w obrocie prawnym. Jednak zadaniem organu drugiej instancji brak jest także podstaw do uznania, iż wojskowy organ emerytalny może podejmować decyzję w sprawie ustalenia prawa do uposażenia przysługującego przez okres roku po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej. Stosownie, bowiem do postanowień art. 95 pkt 6 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej, niezależnie od odprawy, przysługuje przez okres jednego roku po zwolnieniu ze służby, wypłacane co miesiąc świadczenie pieniężne w wysokości kwoty uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego w ostatnim dniu pełnienia służby. Natomiast zgodnie z art. 96 ust. 7 cytowanej ustawy, wypłaty przedmiotowego świadczenia dokonuje wojskowy organ emerytalny właściwy dla adresu zameldowania żołnierza. Przepis ten wyraźnie określa zakres działania biura, ograniczając go wyłącznie do kwestii związanych z wypłatą uposażenia, w tym rozstrzygania także o sposobie wypłaty. Zatem, jak podkreślił Minister Obrony Narodowej wszelkie decyzje administracyjne w zakresie ustalania praw do uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami, w tym również do świadczenia pieniężnego należnego przy zwolnieniu ze służby wojskowej powinni wydawać dowódcy jednostek wojskowych. Zatem, z uwagi na brak regulacji prawnych upoważniających Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego do decyzyjnego rozstrzygania o ustaleniu prawa żołnierza zawodowego do omawianego świadczenia pieniężnego, koniecznym jest wyeliminowanie przedmiotowej decyzji z obrotu prawnego poprzez jej uchylenie. Jednocześnie uzasadnionym jest umorzenie postępowania pierwszej instancji wobec bezprzedmiotowości przedmiotowego postępowania. Zdaniem organu przedmiot postępowania administracyjnego, tj. prawo zainteresowanego do uposażenia przysługującego przez okres roku po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej, zostało stwierdzone ostateczną decyzją wojskowego organu emerytalnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00