Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 18 kwietnia 2007 r., sygn. I SA/Sz 716/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący : Sędzia NSA Marian Jaździński Sędziowie: Sędzia NSA Zofia Przegalińska /spr./ Sędzia WSA Marzena Kowalewska Protokolant Karolina Borowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi K. E. E. S.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...]. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] r. Nr [...] utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy [...] z dnia 14 czerwca 2006 r. Nr [...] określającą K. E. E. S.A. w [...] wysokość nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001 r. w kwocie [...] zł.
W motywach rozstrzygnięcia podano, iż przedmiotowe postępowanie zostało wywołane wnioskiem z dnia 16 marca 2006 r. złożonym przez K. E.E. S.A. Oddział w [...], zawierającym żądanie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001 r. oraz korektą deklaracji na podatek od nieruchomości za 2001 r. Spór jaki toczy przed organami podatkowymi Spółka, jak podkreśla organ odwoławczy, w istocie dotyczy nieuwzględnienia przez organ podatkowy pierwszej instancji złożonej przez Spółkę korekty deklaracji na podatek od nieruchomości, w której dokonała ona zmiany dotychczasowych zasad opodatkowania stacji transformatorowych rozdzielczych uznając, iż stacje te winny być opodatkowane jako budynki, a nie jak uprzednio jako budowle. Na potwierdzenie tego stanowiska Spółka przedłożyła opinię, sporządzoną przez "N" Zakład Projektowania Nadzoru i Wycen mgr inż. E. N. w [...].
Organy podatkowe obu instancji nie podzieliły wywodów wniosku K. E. E. S.A. Oddział w [...]. Uznały bowiem, że stacje transformatorowe rozdzielcze winny być opodatkowane według zasad wskazanych w przepisie art. 7a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w brzmieniu obowiązującym w 2001 r., tj. 1% od ich wartości ustalonej na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego, stanowiącej podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - według wartości z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Wskazano, że do końca 2000 r., zgodnie z treścią obowiązującego wówczas art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, budowle wykorzystywane bezpośrednio do wytwarzania energii elektrycznej i ciepła, linie energetyczne przesyłowe i rozdzielcze, rurociągi i przewody sieci rozdzielczej gazów, ciepła, paliw i wody, a także budowle służące do odprowadzania ścieków, budynków lub ich części bezpośrednio związane z procesem poboru i uzdatniania wody, objęte były zwolnieniem przedmiotowym od podatku od nieruchomości. Jednakże w związku ze zmianą z dniem 1 stycznia 2001 r. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, przedmiotowe obiekty zostały objęte podatkiem od nieruchomości. W następstwie tego Z. E. w [...] będący dotychczasowym właścicielem tych obiektów, podzielając opinię prawną prof. W. M. z dnia 11 lipca 2001 r. w kwestii uznania stacji transformatorowych jako budowli, opodatkował linie energetyczne wraz ze stacjami słupowymi i stacjami transformatorowymi rozdzielczymi jako budowle, przyjmując za podstawę opodatkowania ich wartość.