Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 27 marca 2007 r., sygn. I SA/Rz 660/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Maria Piórkowska Sędziowie NSA Bożena Wieczorska WSA Barbara Stukan-Pytlowany /spr./ Protokolant sek.sąd. Teresa Tochowicz po rozpoznaniu w Wydziale I Finansowym w dniu 27 marca 2007r. sprawy ze skargi R. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] sierpnia 2006r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] czerwca 2006 r., nr [...], II. określa, że decyzje wymienione w punkcie I nie mogą być wykonane do chwili uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącego R. M. kwotę 136 /słownie: sto trzydzieści sześć/ złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...) sierpnia (nr (...)) Dyrektor Izby Celnej , po rozpatrzeniu odwołania R. M. od decyzji Dyrektora izby Celnej (nr (...)) z dnia (...) czerwca 2006 roku odmawiającej stwierdzenia nieważności decyzji Naczelnika Urzędu Celnego (nr (...)) z dnia (...) sierpnia 2005 roku odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki AUDI A6 2,5 TDI, rok produkcji 2000 w wysokości 3.400,00 zł - utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
Z uzasadnienia decyzji organu odwoławczego wynika, że w dniu 10 kwietnia 2006r. R. M. złożył do Dyrektora Izby Celnej wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji Naczelnika Urzędu Celnego (nr (...)) z dnia (...) sierpnia 2005 roku odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki AUDI A6 2,5 TDI, rok produkcji 2000, poj. silnika 2496 cm3 w wysokości 3.400,00 zł. Zdaniem wnioskodawcy decyzja Naczelnika Urzędu Celnego obarczona jest kwalifikowaną wadą, bowiem została wydana z rażącym naruszeniem prawa materialnego i procesowego, o którym mowa w art. 247 § 1 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, i z tego tytułu winna zostać uchylona. Rażące naruszenie prawa materialnego polega wg strony na zastosowaniu przez organ podatkowy prawa krajowego w zakresie podatku akcyzowego, zamiast nadrzędnego nad nim Prawa Wspólnotowego. Strona przywołała "konkluzje stanowiska" Komisji Europejskiej w sprawie pytania prejudycjalnego WSA w Warszawie o sygn. akt ETS C-313, mające jej zdaniem wskazywać na słuszność przedstawionych zarzutów co do niezgodności ustawy o podatku akcyzowym z prawem unijnym i tym samym na konieczność usunięcia z obrotu prawnego wydanej decyzji. Naruszenie przepisów procedury podatkowej polega -w ocenie strony - na złamaniu zasad bezstronności, zaufania podatnika do organu i przekonywania podatnika. Naruszenie zasady bezstronności, jak dalej wskazał podatnik, polega na "zastosowaniu dyscypliny organu podporządkowanego i poddaniu się wyłącznie prawu polskiemu zamiast rzeczywistego zważenia istoty konfliktu między normami o różnej hierarchii. To samo wyczerpuje również pojęcie obrazy zasad zaufania podatnika do organu i przekonywania". Podatnik stwierdził, iż w tym stanie rzeczy wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji jest w całości uzasadniony.