Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 marca 2007 r., sygn. III SA/Łd 200/06

 

Dnia 23 marca 2007 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Rutkowska Sędziowie Sędzia NSA Irena Krzemieniewska Sędzia NSA Janusz Nowacki (spr.) Protokolant asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2007 roku na rozprawie sprawy ze skargi A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na § 4 pkt 3 uchwały Rady Miejskiej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego 1. oddala skargę; 2. oddala wniosek Rady Miejskiej w Ł. o zasądzenie kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu [...] Rada Miejska w Ł. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych na cele nie związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg. Jako podstawę prawną uchwały wskazano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w związku z art. 19 ust. 5 i art. 40 ust. 3-6 i 8-10 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000r. Nr 71, poz. 838 ze zm.).

Pismem z dnia [...] A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym wniosła wezwanie do usunięcia naruszenia interesu prawnego wnioskodawcy na skutek wydania § 4 ust. 3 ww. uchwały, w którym uregulowano stawki opłat za każdy dzień zajęcia pasa drogowego za 1 m 2 powierzchni reklamy.

Wnioskodawca zarzucił, iż Rada Miejska nie miała prawa do ustalenia stawki opłaty za powierzchnię reklamy posadowionej w pasie drogowym gdyż wykracza to poza delegację ustawową zawartą w art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych. Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego. Ustawa o drogach publicznych w art. 40 ust. 6 wprowadza alternatywny sposób naliczania opłat za umieszczenie obiektów reklamowych w pasie drogi, mianowicie - opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego albo powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego. Spółka podkreśliła, że w każdym wypadku jest to stawka za zajęcie 1m2 pasa drogowego, a nie powierzchni reklamowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00