Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 marca 2007 r., sygn. II SA/Gl 831/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.) Protokolant referent Jolanta Czarnata po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 marca 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi stwierdza nieważność następujących przepisów zamieszczonych w załączniku Nr 1 do zaskarżonej uchwały: § 18, § 17 ust. 1 w zakresie słów " z wyjątkiem przypadków określonych w § 18" i § 20 w zakresie odnoszącym się do §

Uzasadnienie

W skardze z dnia [...]r. Wojewoda [...] wniósł w trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r.

Nr 142, poz. 1591 ze zm.) o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miasta S. Nr [...]r. w części określonej jako § 18 załącznika Nr 1 do tej uchwały oraz § 20 tego załącznika w zakresie odnoszącym się do jego § 18. We wskazanym załączniku Rada określiła zasady nabywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność miasta S. oraz ich wydzierżawiania i wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata. Uchwała ta została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] z dnia [...]r. (Nr [...], poz. [...]) i stosownie do postanowień jej § [...] weszła w życie 14 dni od jej ogłoszenia.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda podał, że przedmiotowa uchwała została podjęta ze wskazaniem na przepisy art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a w związku z art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm. - dalej u.g.n.). W § 18 załącznika Nr 1 do tej uchwały oraz częściowo w § 20 tego załącznika Rada Miasta S. zawarła zapisy ustanawiające katalog przesłanek zezwalających Prezydentowi tego miasta na odstąpienie od przetargowej formy wydzierżawiania oraz najmu gminnych nieruchomości. W ocenie Wojewody działanie takie nie mieściło się w zakresie delegacji zamieszczonej w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym. Przywołany przepis stanowi bowiem, że rada posiada kompetencje do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, a dotyczących m.in. zasad wydzierżawiania i najmu na czas dłuższy niż trzy lata nieruchomości gruntowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Zdaniem organu nadzoru powołany w podstawie prawnej uchwały art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie zezwala na wprowadzenie przez radę gminy przepisów będących rozszerzeniem postanowień zamieszczonych w art. 37 ust. 2 i ust. 3 tej ustawy. Zgodnie bowiem z przepisami art. 37 ust. 4 zd. 2 u.g.n. wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów. W ocenie Wojewody przywołany przepis w sposób jednoznaczny wskazuje, że uchwała organu stanowiącego o zezwoleniu z obowiązku przeprowadzenia przetargu może dotyczyć jedynie konkretnych indywidualnych przypadków, a zatem nie było podstaw do zamieszczania omawianych zapisów w uchwale będącej aktem prawa miejscowego. Działanie Rady Miasta S. polegające na utworzeniu, rozszerzającego zakres unormowań zawartych w u.g.n., dodatkowego katalogu przesłanek umożliwiających odstąpienie od formy przetargowej w obrocie nieruchomościami komunalnymi, należy zatem - zdaniem Wojewody - uznać za istotne i niedopuszczalne naruszenie prawa, gdyż uchwała rady gminy nie może modyfikować treści ustaw, o czym stanowi art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wprowadzając opisane przepisy gminne rada przekroczyła tym samym swoje uprawnienia naruszając normę konstytucyjną zamieszczoną w art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nakładającej na organy władzy publicznej obowiązek działania na podstawie i w granicach prawa. Nadto Wojewoda zarzucił, że w § 18 pkt 5, pkt 6, pkt 10 i pkt 11 zakwestionowanego przez niego załącznika Nr 1 przedmiotowej uchwały powtórzone zostały zapisy zamieszczone odpowiednio w art. 37 ust. 2 pkt 6, art. 37 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 68 ust. 1 pkt 2 oraz art. 37 ust. 4 zd. 2 u.g.n.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00