Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 stycznia 2007 r., sygn. IV SA/Wa 1924/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Szymańska, Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Czerwiński (spr.), asesor WSA Aneta Opyrchał, Protokolant Artur Dral, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi Rady Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia (...) lipca 2006 r. nr (...) w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryf zbiorowego zaopatrzenia w wodę - oddala skargę -

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...] czerwca 2006 roku, Nr [...] Rada Gminy R. odmówiła zatwierdzenia taryf zbiorowego zaopatrzenia w wodę przedłożonych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o. o. w R., ul. [...], mających obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2006 roku do dnia 31 lipca 2007 roku na terenie Gminy R..

W uzasadnieniu uchwały Rada Gminy stwierdziła, iż taryfy są niezgodne z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 roku w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Zdaniem Rady Gminy interpretacja szczegółowych rozwiązań ustawowych nie może polegać wyłącznie na gramatycznej wykładni szczegółowych konstrukcji ustawowych. Interpretacja ta winna każdorazowo uwzględniać dyrektywy zwarte w art. 1 ustawy, a przede wszystkim tych fragmentów przepisu, które odnoszą się do "ochrony interesów odbiorców usług" i "optymalizacji kosztów". Nadto art. 3 ust. 1 ustawy wskazuje, iż zbiorowe zaopatrzenie w wodę jest zadaniem własnym Gminy. Treść tych przepisów zdaniem Rady Gminny prowadzi do wniosku, iż ustawodawca co do zasady w niczym wyraźnie nie ogranicza wpływu gmin na działalność przedsiębiorstw wodno - kanalizacyjnych. Kompetencje organu gminy nie mogą sprowadzać się do automatycznej akceptacji w formie podjęcia uchwały o zatwierdzeniu taryfy bądź do braku jakiegokolwiek działania w sytuacji, gdy taryfa zostanie opracowana niezgodnie z prawem. Rada Gminy winna mieć realny wpływ na sposób załatwienia sprawy zatwierdzenia taryfy opłat zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Wniesienie wniosku taryfowego przygotowanego przez przedsiębiorstwo wodno - kanalizacyjne wszczyna postępowanie. Wniosek ten podlega badaniu pod względem formalnym i merytorycznym przez Wójta. Rada Gminy otrzymuje wniosek już po weryfikacji go przez Wójta. Koszty podlegające weryfikacji to koszty uwzględnione przy ustalaniu przychodów dla określenia taryfy, związane ze świadczeniem usług, poniesione w poprzednim roku obrachunkowym, ustalone na podstawie ewidencji księgowej, z uwzględnieniem planowanych zmian tych kosztów w roku obowiązywania taryfy. Stosownie do art. 24 ust. 4 ustawy z dnia

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00