Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 stycznia 2007 r., sygn. III SA/Wa 3994/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Tarno, Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Asesor WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Protokolant Lidia Wasilewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia ... nr ... w przedmiocie zmiany z urzędu postanowienia w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia 22 lutego 2005 r. B. sp. z o.o. z siedzibą w W., zwana dalej "Spółką", zwróciła się do Naczelnika "[...]" Urzędu Skarbowego W. z wnioskiem o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy Spółka wyjaśniła, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania dróg i mostów. W dniu 27 października 2004r. wystawiła fakturę końcową za wykonanie prac projektowych dla autostrady "[...]", odcinek Z.-K., zadania finansowanego w 75% ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu ISPA Nr ... oraz w pozostałej części ze środków własnych zamawiającego. Wynagrodzenie za wykonane prace Spółka otrzymała w walucie obcej - euro. Płatność za fakturę otrzymała w lutym 2005 r. na rachunek walutowy, w związku z tym powstały ujemne różnice kursowe. Spółka wskazała, iż dochód uzyskany z realizacji ww. zadania w 75 % zakwalifikowała jako wolny od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), powoływanej dalej jako "u.p.d.o.p."
Na tle powyższego stanu faktycznego Spółka zapytała, czy różnice kursowe w roku obrotowym 2005 i związane z przychodem roku podatkowego 2004 należy rozliczyć w 75% jako nie stanowiące kosztów podatkowych, a w 25% jako koszt podatkowy 2005 r.