Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 31 stycznia 2007 r., sygn. II SA/Lu 1021/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Sidor, Sędziowie Sędzia NSA Witold Falczyński, Asesor WSA Wojciech Kręcisz (sprawozdawca), Protokolant Asystent sędziego Łucja Krasińska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 31 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miasta z dnia [...]., nr [...] w przedmiocie zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały Rady Miasta w części dotyczącej paragrafów: 10, 11, 12, 35 i 72, która w tym zakresie nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku

Uzasadnienie

Rada Miasta uchwałą [...] z dnia [...] r.w sprawie: zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta , podjętą na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 5 oraz art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 - z późniejszymi zmianami), a także art. 8 ust.1 i art. 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. Nr 15 z 1999 r., poz. 139 - z późniejszymi zmianami) w związku z art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) Rada Miasta uchwaliła między innymi w § 11, iż powierzchnia zajęta na cele z zakresu przeznaczenia dopuszczalnego dla danego terenu przeznaczenia może zostać powiększona o nie więcej niż 10% określonej w planie powierzchni przeznaczenia dopuszczalnego. W § 12 zaś, iż przebieg linii rozgraniczających terenu o różnych rodzajach przeznaczenia może być zmieniony w celu dostosowania go do aktualnego stanu własności lub użytkowania pod warunkiem, że odległość linii nowo poprowadzonej od ustalonej na rysunku planu nie przekracza 10 m oraz, że powierzchnia żadnego z terenu o podstawowym przeznaczeniu nie będzie pomniejszona o więcej niż 10% powierzchni ustalonej na rysunku planu, wskazując przy tym w ust. 2, że o akceptacji bilansu niezbędnego dla dochowania warunku określonego w ust. 1 rozstrzyga właściwy organ administracji samorządowej. Uchwała Rady Miasta w jej § 35 stanowiła jednocześnie, iż "1. W przypadku, gdy dla obszaru brak jest planu uwzględniającego podziały parcelacyjne i sposób obsługi technicznej, inwestor przed uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji może zostać zobowiązany do przygotowania w granicach wytyczonych przez właściwy organ administracji samorządowej, koncepcji zagospodarowania terenu, zawierającej: 1) zasady kompozycji przestrzennej, 2) rozwiązanie układu komunikacyjnego z określeniem linii rozgraniczających, charaktery stycznych przekrojów ulic oraz urządzeń komunikacji publicznej i parkowania, 3) sposób zaopatrzenia w wodę i media energetyczne oraz odprowadzania ścieków, 4) granice projektowanej zabudowy oraz granice terenów przeznaczonych pod obiekty i urządzenia służące zaspakajaniu potrzeb mieszkańców, a także tereny pod niezbędne ulice wewnętrzne i place, 5) układ zieleni, 6) gabaryty budynków, formę dachu, charakter elewacji. 2. W celu akceptacji proponowanych rozwiązań właściwy organ administracji samorządowej zawiadomi zainteresowanych właścicieli nieruchomości o fakcie przystąpienia do opracowania koncepcji, o której mowa w ust. 1. 3. Koncepcja, o której mowa w ust. 1 podlega akceptacji przez właściwy organ administracji samorządowej i może być wytyczną dla przyszłych inwestycji lokalizowanych w granicach terenu objętego koncepcją. 4. Przepisy ust.1-3 stosuje się odpowiednio do zatwierdzania projektów podziału nieruchomości na cele budownictwa mieszkaniowego, usług komercyjnych i na obszarach strategicznych." W § 72 uchwały rozstrzygnięto zaś o tym, że "1. Ustala się wykaz wymagań uzupełniających do ustaleń stref, w zakresie ochrony zabytków i ochrony krajobrazu, których spełnienia przez inwestora może zażądać, w zależności od uznania takiej potrzeby, właściwy organ administracji samorządowej:1) Uzyskanie opinii Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody lub/i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, 2) Sporządzenia ekspertyzy wpływu na krajobraz naturalny i/lub kulturowy, w tym ekspertyzy widokowej oraz pozytywnego zaopiniowania przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków lub Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody, 3) Przeprowadzenie konkursu lub wyłonienia przez Sąd Konkursowy koncepcji urbanistyczno-architektonicznej lub też przedłożenia Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno - Architektonicznej wariantowych opracowań koncepcji urbanistyczno-architektonicznej celem wyboru najlepszego wariantu, 4) Sporządzenie programu rekultywacji lub rewaloryzacji Strefy lub jej fragmentu i uzyskanie akceptacji przez właściwe wydziały Urzędu Miejskiego 5) Zaopiniowania projektu budowlanego przez właściwy organ administracji samorządowej, 6) Sporządzenie projektu koncepcyjnego uwzględniającego powiązania funkcjonalne i krajobrazowe z sąsiedztwem planowanej inwestycji i uzgodnienie jej z właściwym organem administracyjnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00