Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 listopada 2006 r., sygn. III SA/Wr 298/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Moskała (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia WSA Maciej Guziński Sędzia NSA Józef Kremis Protokolant: Paulina Rosiak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 8 listopada 2006 r. sprawy ze skargi A S.A. w Warszawie Oddział D. we W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez wymaganego zezwolenia zarządcy drogi oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] pracownicy Zarządu Dróg i Komunikacji przeprowadzili wizję lokalną w pasie drogowym ulic: G. róg K., Ż. [...], G. róg S., P. Ś. róg J., P. Ś. róg S., P. Ś. róg W., P. Ś. (rondo), Pl. W. (wysepka MPK), Pl. K. obok DT B, S. [...], Lotnicza koło DH C, S. koło P., W. róg W., M. K. koło pętli MPK, J. K. róg W. P. we W. W wyniku przeprowadzonej wizji lokalnej stwierdzono zajęcie pasa drogowego przez umieszczenie 22 sztuk tablic reklamowych (gablot) o powierzchni 2,47 m2 każda, zamocowanych do kiosków należących do A S.A. w Warszawie Oddział D. we W., bez wymaganego zezwolenia zarządcy drogi. Z przeprowadzonej wizji lokalnej sporządzono protokół i dokumentację fotograficzną. Odnosząc się do przeprowadzonej wizji lokalnej strona skarżąca wskazała, że umieszczone na punktach sprzedaży plakaty w gablotach pełnią funkcję informacyjną dotyczącą sprzedawanych produktów i dlatego nie można ich traktować jako reklamy. Na poparcie tych twierdzeń dołączono wyrok NSA z dnia 10 czerwca 1999 r. (sygn. akt I SA/Po 1947/98). Pełnomocnik strony skarżącej w trakcie przesłuchania w dniu 1 lipca 2005 r. przyznał fakt umieszczenia 22 reklam w pasie drogowym wyżej wskazanych ulic od dnia 14 czerwca 2005 r. do dnia 1 lipca 2005 r. bez wymaganego zezwolenia zarządcy drogi.

Decyzją z dnia [...] (nr [...]), wydaną z upoważnienia Prezydenta W. przez Naczelnika Wydziału Ochrony Dróg w Zarządzie Dróg i Komunikacji we W., wymierzono Spółce akcyjnej A w W. Oddział D. we W. karę pieniężną w wysokości 14.493,10 zł za zajęcie pasa drogowego przez umieszczenie 22 tablic reklamowych bez wymaganego zezwolenia zarządcy drogi. W uzasadnieniu wskazano, że z powołanego przez stronę wyroku NSA wynika jedynie, że kasetonów umieszczonych na punktach sprzedaży nie można zaliczać do kategorii towarów przekazanych na potrzeby reklamy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Wskazano, że plakaty umieszczone w gablotach stanowią reklamę w rozumieniu art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych i zostały one umieszczone bez uzyskania wymaganej zgody zarządcy drogi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00