Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 padziernika 2006 r., sygn. III SA/Wr 353/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Sędziowie Sędzia WSA Józef Kremis, Sędzia WSA Maciej Guziński, Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca), , Protokolant Katarzyna Dziok, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 3 października 2006 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Sejmiku Województwa D. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zasad wnoszenia przez Województwo D. do spółki prawa handlowego wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania w nich udziałów i akcji I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana.

Uzasadnienie

Wojewoda D. działając na podstawie art. 82 c ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1590 ze zm.) oraz art. 50 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270) wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu domagając się stwierdzenia nieważności uchwały Sejmiku Województwa D. z dnia [...] nr [...] w sprawie określenia zasad wnoszenia przez Województwo D. do spółek prawa handlowego wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania w nich udziałów i akcji.

Jak wskazał organ nadzoru, kompetencja do określenia tych zasad przez Sejmik Województwa D. wynika z art. 18 pkt 19 lit. e) ustawy o samorządzie województwa, zgodnie z którym do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji.

Według organu nadzoru przepisem § 7 uchwały w brzmieniu, że wchodzi ona w życie z dniem jej podjęcia, Sejmik Województwa D. nadał uchwale moc obowiązującą z dniem podjęcia, nie regulując w tekście uchwały ani kwestii sposobu ogłoszenia, ani ewentualnego organu promulgacyjnego, w którym miałoby nastąpić ogłoszenie. Tymczasem przedmiotowa uchwała dotyczy niewątpliwie zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim, gdyż aktywa Województwa D. w postaci udziałów i akcji w spółce są bez wątpienia składnikami majątkowymi Województwa, wchodzącymi w skład mienia wojewódzkiego w rozumieniu art. 47 ustawy o samorządzie województwa. W myśl bowiem art. 47 ust. 1 tej ustawy mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne. Gospodarowanie mieniem wojewódzkim zaś to nic innego jak podejmowanie decyzji i wykonywanie czynności dotyczących mienia wojewódzkiego, bez względu na to, czy czynności mają formę właściwą prawu cywilnemu, czy też dla prawa administracyjnego (S. Dudzik, "Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego. Problematyka prawna", Kraków 1998, str. 62 - 63). W ocenie organu nadzoru z racji normowania zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim zaskarżona uchwała posiada - zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b ustawy o samorządzie województwa - rangę aktu prawa miejscowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00