Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 padziernika 2006 r., sygn. II SA/Ol 58/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Asesor WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 października 2006 r. sprawy ze skargi J. G. na decyzję Wojewody z dnia "[...]" r. nr "[...]" w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na budowę - umorzenia postępowania odwoławczego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącego J. G. kwotę 740,- zł (słownie: siedemset czterdzieści złotych ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; III. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 stycznia 2005r. sygn. akt "[...]" Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpatrzeniu skargi J. G., uchylił decyzję Wojewody z dnia "[...]" 2003r Nr "[...]" utrzymującą w mocy decyzję Starosty E. z dnia "[...]" 2003r. Nr "[...]" o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę Centrum Handlowo-Usługowego A przy ul. "[...]" w E. dla B Sp. z o.o. w E..

W uzasadnieniu Sąd wskazał, iż zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Wyjaśniono, iż zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego postępowanie przed organami administracji publicznej jest dwuinstancyjne co oznacza, iż w przypadku wniesienia odwołania organ je rozpoznający nie może ograniczać się jedynie do kontroli decyzji pierwszoinstancyjnej pod kątem jej zgodności z prawem, lecz musi sprawę rozpatrzyć na nowo, a w tej sprawie wymóg ten nie został zachowany.

Po pierwsze Sąd zwrócił uwagę, iż stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane organ zobowiązany jest do sprawdzenia zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu mając na uwadze, że decyzja o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu wytycza podstawowe kierunki ukształtowania inwestycji w sposób wiążący, tak dla projektanta budowy oraz dla organu wydającego pozwolenie na budowę. W rzeczonej sprawie Prezydent Miasta E. decyzją z dnia "[...]" 2002r. ustalił warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie Centrum Handlowo-Usługowego zlokalizowanego przy ul. "[...]" w E., przy czym inwestycja ta obejmuje m.in. budowę hali o powierzchni sprzedażowej 1990 m2. Wprawdzie w przedłożonym projekcie budowlanym inwestor określił, iż powierzchnia sprzedażowa wynosi 1922,40 m2 lecz sposób jej ustalenia, wobec zarzutu skarżącego, budzi poważne wątpliwości, gdyż inwestor wyodrębnił poza nią powierzchnię pomocniczą sali sprzedaży samoobsługowej (bez określenia co kryje się pod tym pojęciem) o powierzchni 1241,50 m2, a także strefę kasową o powierzchni 142,2 m2. Poza tym z projektu wynika, iż wyodrębniono również tzw. powierzchnię ajencyjną, która będzie przeznaczona na wynajem dla celów usługowo-handlowych. Wobec takich zapisów zamieszczonych w projekcie niezbędnym było przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w celu

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00