Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 padziernika 2006 r., sygn. II SA/Ol 607/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędziowie Protokolant Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora Asesor WSA Irena Szczepkowska Ewa Rychcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2006 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko - Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Elbląg z dnia 27 kwietnia 2006 r. nr XXXIX/181/06 w przedmiocie regulaminu dotyczącego zwrotu wydatków za zainstalowanie indywidualnych oczyszczalni ścieków 1/ stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; 2/ orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku

Uzasadnienie

W dniu 18 lipca 2006r. Wojewoda Warmińsko - Mazurski z powołaniem się na art. 93 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zwanej dalej ustawą o.s.g., wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie domagając się stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy Elbląg z dnia 27 kwietnia 2006r., Nr XXXIX/181/06, w sprawie regulaminu częściowego zwrotu wydatków poniesionych na zainstalowanie indywidualnych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Elbląg ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W uzasadnieniu skargi wskazał, iż przepis art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001r. Nr 62, poz. 627 ze zm.) zawiera regulację, zgodnie z którą gminne fundusze są funduszami celowymi, z kolei w myśl art. 29 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) funduszem celowym jest fundusz ustawowo powołany przed dniem wejścia w życie ustawy, którego przychody pochodzą z dochodów publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań. Zatem w rozumieniu ustawy o finansach publicznych środki z gminnych funduszy przeznacza się na zadania ustalone przez radę gminy, zaś dysponentem funduszu jest organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz. Ponadto wójt (burmistrz, prezydent) przygotowuje projekt zestawienia przychodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska na dany rok, a rada gminy publicznie zatwierdza projekt przychodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska. Rada gminy podejmuje uchwały wyłącznie na podstawie przepisów ustaw i w granicach kompetencji tam określonych. Stąd też Rada Gminy Elbląg podejmując przedmiotową uchwałę przekroczyła kompetencje określone w art. 406 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo ochrony środowiska, który to przepis upoważnia radę gminy tylko do określenia zadań, na które mają być przekazane środki z funduszu celowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00