Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 26 padziernika 2006 r., sygn. III SA/Lu 329/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Wieczorek (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Jacek Czaja,, Asesor WSA Małgorzata Fita, Protokolant Ewa Lachowska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 26 października 2006r. sprawy ze skargi Rady Gminy na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie stwierdzenia wyboru Przewodniczącego Rady Gminy oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] wydanym w zastępstwie Wojewody przez I Wicewojewodę w dniu [...] na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), stwierdzono nieważność uchwały nr [...] Rady Gminy z dnia [...] w sprawie stwierdzenia wyboru Przewodniczącego Rady Gminy.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda podniósł, że kontrola legalności uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego obejmuje wszystkie etapy procesu stosowania prawa przez te organy. Organ nadzoru bada zatem zgodność działań organu jednostki samorządu terytorialnego z przepisami ustrojowymi, materialnymi i proceduralnymi.
M. Stahl i Z. Kmieciak w artykule "Akty nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego (w świetle orzecznictwa NSA i poglądów doktryny)" (Samorząd terytorialny 2001 r. z. 1-2, s. 101-102) stwierdzają wprost, że do istotnych wad uchwał skutkujących stwierdzeniem nieważności, zalicza się między innymi naruszenie przepisów prawa ustrojowego oraz prawa materialnego, a także przepisów regulujących procedurę podejmowania uchwał.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right