Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 sierpnia 2006 r., sygn. II SA/Ol 469/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Asesor WSA Katarzyna Matczak Asesor WSA Irena Szczepkowska (spr.) Protokolant Lech Ledwożyw po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2006 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Barczewie z dnia 6 lutego 2006 r. nr XLVI/284/06 w przedmiocie zamiaru rozwiązania Zespołu Szkolno-Przedszkołnego oraz likwidacji Szkoły Podstawowej w Wipsowie i Przedszkola Publicznego w Wipsowie - oddala skargę WSA/wyr.1 - sentencja wyroku

Uzasadnienie

Wojewoda Warmińsko - Mazurski, powołując się na art. 93 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wniósł w dniu 11 maja 2006 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie na uchwałę Rady Miejskiej w Barczewie Nr XLIX/284/06 z dnia 6 marca 2006 r. o zamiarze rozwiązania Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Wipsowie oraz likwidacji Szkoły Podstawowej w Wipsowie i Przedszkola Publicznego w Wipsowie z dniem 31 sierpnia 2006 r., wnosząc o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały. W uzasadnieniu skargi pełnomocnik Wojewody wskazała, że zaskarżona uchwała została podjęta z naruszeniem art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), z treści którego jednoznacznie wynika, że zawiadomienie o likwidacji publicznej placówki oświaty powinno być skierowane do rodziców dzieci uczęszczających do placówki objętej zamiarem likwidacji. Powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 kwietnia 2001 r., sygn. akt SA/Sz 149/01 pełnomocnik Wojewody zaakcentowała, że nie wystarczy takiej informacji podać do wiadomości publicznej. Dalej wywodziła, iż ustawa o systemie oświaty wymaga powiadomienia rodziców dzieci uczęszczających do likwidowanej placówki, choć nie określa formy tego zawiadomienia. Powiadomienie więc osób obecnych na zebraniu oraz skierowanie pisemnych zawiadomień do pozostałych rodziców uczniów czyni zadość wymaganiom, o których stanowi przepis art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty (wyrok NSA z dnia 24 października 2002 r., sygn. akt I SA 1381/02, LEX nr 156826). Nie ulega jednak wątpliwości, iż powinna być to informacja wyraźnie adresowana do tej grupy osób, a nie sama możliwość zapoznania się przez te osoby z daną informacją. Organ nadzoru stanął na stanowisku, iż nie może więc być uznany za wystarczający w tym aspekcie fakt zawiadomienia o zebraniu Rady Rodziców Zespołu w sprawie oferty dotyczącej prowadzenia niepublicznej szkoły podstawowej i przedszkola. Zdaniem organu nadzoru podejmując zaskarżoną uchwałę Rada Miejska w Barczewie nie spełniła ustawowych przesłanek, od których uzależniono możliwość likwidacji wymienionej placówki. Na zakończenie wskazano, iż Wojewoda Warmińsko - Mazurski otrzymał przedmiotową uchwałę w dniu 14 lutego 2006 r., dlatego konieczne stało się złożenie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w trybie art. 93 ustawy o samorządzie gminnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00