Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 25 lipca 2006 r., sygn. II SA/Ol 365/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Asesor WSA Irena Szczepkowska Asesor WSA Beata Jezielska Protokolant Urszula Wojciechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lipca 2006 r. sprawy ze skargi Rady Miasta - Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie uchwalenia statutu Miasta oddala skargę WSA/wyr.1 - sentencja wyroku

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym "[...]", Wojewoda stwierdził nieważność: § 22 ust. 1 pkt 8, § 29 ust. 17 pkt 4,6,8, § 35 ust. 4, § 50 ust. 1, § 67 ust. 2 i 3 oraz ust. 10 w zakresie słów "z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3", § 80 ust. 1 w zakresie słów "Komisje oraz", § 83 ust. 1 pkt 4 w zakresie słów "i uzyskaniu akceptacji przewodniczącego w odniesieniu do kontroli prowadzonych przez komisje rady lub burmistrza w odniesieniu do kontroli zewnętrznych z urzędu" Statutu Miasta, stanowiącego załącznik Nr "[...]" do uchwały Nr "[...]" Rady Miasta z dnia "[...]"2006 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ nadzoru podniósł, że stwierdzenie nieważności powyższych przepisów jest konieczne, gdyż:

- § 22 ust. 1 pkt 8 Statutu, upoważniając przewodniczącego do reprezentacji rady na zewnątrz, narusza art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, który ogranicza zadania przewodniczącego wyłącznie do organizowania pracy rady oraz prowadzenia jej obrad;

- § 29 ust. 17 pkt 4,6,8 Statutu, poprzez powierzenie komisjom stałym rady, z uwzględnieniem ich właściwości, kontroli i oceny funkcjonowania jednostek organizacyjnych Miasta, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków mieszkańców w sprawach działania organów Rady oraz miejskich jednostek organizacyjnych, jak również desygnowania w drodze wyboru swojego przedstawiciela do komisji konkursowych na stanowiska kierownicze - narusza prawo. W ocenie organu nadzoru, rada nie ma kompetencji do powierzenia komisjom stałym kontroli nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych Miasta, gdyż do kontroli w omawianym zakresie, stosownie do art. 18a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Rada powołuje komisję rewizyjną. Komisje stałe nie mogą także rozpatrywać skarg i wniosków mieszkańców, gdyż w świetle art. 229 kpa, skargi i wnioski na działalność rady rozpatruje Wojewoda, natomiast miejskie jednostki organizacyjne podlegają kontroli komisji rewizyjnej. Z tych samych względów nie jest możliwe powierzenie komisjom stałym uprawnienia do desygnowania w drodze wyboru przedstawiciela do komisji konkursowych na stanowiska kierownicze;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00