Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 maja 2006 r., sygn. III SA/Wa 469/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Płusa (spr.), Sędziowie Asesor WSA Artur Kot, Asesor WSA Dariusz Turek, Protokolant Urszula Hoduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2006 r. sprawy ze skargi "D." Spółka Akcyjna w W. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji w sprawie o podatek dochodowy od osób prawnych oddala skargę

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 5 sierpnia 2002 r. Spółka Akcyjna "D." z siedzibą W. - Skarżąca w rozpatrywanej sprawie, wystąpiła do Urzędu Skarbowego W. o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za okres od stycznia 2000 r. do czerwca 2002 r. w kwocie [...]zł. Z uzasadnienia wniosku wynikało, że nadpłata powstała na skutek uiszczania podatku po wejściu w życie przepisów znoszących zwolnienie podatkowe, z którego korzystała Spółka, a które zostały następnie uznane w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002 r., sygn. akt K 45/01, za niezgodne z Konstytucją.

Decyzją z dnia [...] września 2002 r. Urząd Skarbowy W. odmówił Skarżącej stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych we wnioskowanym zakresie.

Następnie powyższa decyzja została utrzymana w mocy przez Izbę Skarbową w W. decyzją z dnia [...] grudnia 2002 r.

Organy podatkowe obu instancji w uzasadnieniach decyzji wskazały, że w wyroku z dnia 25 czerwca 2002 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 95, poz. 1101), powoływanej dalej jako "ustawa zmieniająca", z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim nie przewiduje regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony podatnikom prowadzącym zakłady pracy chronionej, którzy rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych zatrudnionych w tych zakładach. Skutkiem prawnym tego orzeczenia, jak wynika z jego uzasadnienia, nie jest utrata mocy obowiązującej zakwestionowanych przepisów, ale potwierdzenie obowiązku ustanowienia regulacji prawnych niezbędnych dla realizacji norm konstytucyjnych w zakresie praw nabytych. Wobec tego, do czasu ustanowienia niezbędnych przepisów w celu doprowadzenia do zgodności z Konstytucją, brak było podstaw do stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00