Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 16 maja 2006 r., sygn. II SA/Op 344/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie: sędzia WSA Elżbieta Kmiecik (spr.) asesor sądowy Grażyna Jeżewska protokolant: referent stażysta Wioletta Moj po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2006 r. sprawy ze skargi Gminy Niemodlin na zarządzenie zastępcze Wojewody Opolskiego z dnia 15 lipca 2005 r., nr PN. III-J.Sz-0911-4-4/2005 w przedmiocie radnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda Opolski, pismem z dnia 6 maja 2005r. wezwał Radę Miejską w Niemodlinie do podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnego G. K., w terminie 30-dni od dnia doręczenia wezwania.

Rada Miejska w Niemodlinie na sesji w dniu 25 maja 2005r. nie podjęła uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego G. K.

W dniu 20 czerwca 2005r. Wojewoda Opolski przesłał do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zawiadomienie o zamiarze wydania zarządzenia zastępczego w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Niemodlinie G. K., który w ustawowym terminie nie zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy Niemodlin. Zawiadomienie wraz z projektem zarządzenia doręczono Ministrowi w dniu 27 czerwca 2005r.

Zarządzeniem zastępczym z dnia 15 lipca 2005r., Nr PN.III-J.Sz-0911-4-4/2005, Wojewoda Opolski działając na podstawie art. 98a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr142, poz.1591 z późn. zm.), wobec bezskutecznego upływu terminu 30 dni od wezwania Rady Miejskiej do podjęcia odpowiedniej uchwały i po powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego G. K.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda podniósł, iż przepis art. 24f ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym zobowiązuje radnego, który przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego, do zaprzestania tej działalności w ciągu 3 miesięcy od złożenia ślubowania. Wobec tego, iż powyższy przepis wprowadzony został ustawą z dnia 23 listopada 2002r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie niektórych ustaw, na mocy przepisu przejściowego, a to art. 9 tej ustawy radny był obowiązany wykonać obowiązek zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia jednostki samorządu terytorialnego, w której został wybrany w terminie 3 miesięcy od dnia wejście w życie ustawy, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003r. Uzasadniał dalej organ, iż radny G. K. przed rozpoczęciem wykonywania mandatu radnego Gminy Niemodlin prowadził działalność gospodarczą w postaci kwiaciarni, wykorzystując mienie Gminy Niemodlin. Wykorzystanie tego mienia polegało na wydzierżawieniu części korytarza, stanowiącego część wspólną wspólnoty mieszkaniowej, w której Gmina posiadała 88,09 % udziałów o powierzchni 8,38 m(2), dla prowadzenia działalności gospodarczej. G. K. zwrócił się w dniu 26 listopada 1999r. do wspólnoty mieszkaniowej o wydzierżawienie części korytarza z przeznaczeniem na powiększenie lokalu użytkowego, w którym prowadził działalność gospodarczą. Wspólnota mieszkaniowa uchwałą nr [...] z dnia 16 maja 2000r. wyraziła zgodę na dzierżawę części korytarza. W konsekwencji tego w dniu 20 sierpnia 2001r. zawarta została pomiędzy wspólnotą mieszkaniową reprezentowaną przez Gminę Niemodlin, a małżeństwem K. umowa dzierżawy części korytarza o powierzchni 8,38 m(2). Legitymując się przedmiotową umową radny wystąpił do Burmistrza Niemodlina o wydanie pozwolenia na roboty budowlane związane z przebudową części nieruchomości wspólnej - korytarza, uzyskując w dniu 13 grudnia 2001r. stosowne pozwolenie. Radny G. K. po złożeniu wymaganych dokumentów w zakresie uzyskania pozwolenia na roboty budowlane, w dniu 4 września 2001r. zawiadomił Burmistrza Niemodlina o rezygnacji z dzierżawy części korytarza. Zaś w październiku 2003r. G. K. poinformował administratora o zamiarze przystąpienia do robót budowlanych związanych z przebudową części korytarza i wniósł o naliczanie opłat za dzierżawę. Mając na uwadze ustalony stan faktyczny Wojewoda argumentował, iż radny prowadził działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia jednostki samorządu terytorialnego, czym naruszył ustawowy zakaz łączenia mandatu radnego z wykonywaniem działalności określonych w szczególnych przepisach prawa, a tym samym mając na uwadze art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików województw należało stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego G. K. Uzasadniał nadto Wojewoda, że w świetle art. 43 ustawy o samorządzie gminnym mieniem komunalnym jest także przysługujące gminie prawo współwłasności do części wspólnych nieruchomości. Analiza bowiem przepisów art. 12 i 13 ustawy o własności lokali wskazuje na to, że korzystanie z części wspólnych nieruchomości w sposób, który nie odpowiada przeznaczeniu tych części wspólnych jest korzystaniem nie mieszczącym się w zakresie zwykłych uprawnień członka wspólnoty mieszkaniowej, bowiem ustawa o własności lokali nie dopuszcza do dowolnego korzystania z części wspólnych, zaś radny G. K. korzystał z korytarza na zasadzie wyłączności, poprzez przyłączenie jego powierzchni do posiadanego lokalu użytkowego. W wyniku zatem współdziałania Gminy Niemodlin i radnego doszło do takiego rozszerzenia zakresu przysługujących G. K. uprawnień, w sposób niezgodny z przeznaczeniem części wspólnej. Uzyskane przez G. K. uprawnienie wkracza w pole eksploracji przysługującego Gminie prawa współwłasności, a to uprawnienia do korzystania z rzeczy, a także uprawnienia do pobierania pożytków z części wspólnej nieruchomości. Uzasadniał dalej organ, iż Gmina w zamian za przyznanie radnemu tytułu do korzystania nieruchomości wspólnej nie uzyskała ekwiwalentnego świadczenia. Nie uzyskała ona wyłączności użytkowania innej części nieruchomości wspólnej, zaś przewidziane opłaty z tytułu zawartej umowy dzierżawy wnoszone były na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, a nie Gminy, pomimo, że to Gmina ponosi koszty utrzymania nieruchomości w stosunku do przypadającego jej udziału, liczonego według powierzchni posiadanych lokali. Zdaniem Wojewody przepisy art.24f ust,1, czy też art. 24f ust.1a ustawy o samorządzie gminnym nie określają wymiaru korzystania z mienia komunalnego, które wywołuje sankcję w postaci wygaśnięcia mandatu radnego, a więc korzystanie z mienia w stopniu ustalonym w niniejszej sprawie należało uznać za naruszające ustawę o samorządzie gminnym. Wojewoda Opolski stwierdził jednocześnie, że G. K. nie zrezygnował skutecznie z dzierżawy korytarza w 2001r., gdyż czynność ta miała charakter pozorny, bowiem podjęte przez radnego czynności nie tylko w 2001r, ale także w 2003r. przemawiają za przyjęciem takich ustaleń. W ocenie Wojewody radny rozpoczął korzystanie z mienia Gminy Niemodlin przed rozpoczęciem obecnej kadencji rady, a zatem powinien on w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy z dnia 23 listopada 2002r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym zrezygnować z prowadzenia działalności, czego nie uczynił i stąd też Rada Miejska w Niemodlinie winna stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego, a skoro nie stwierdziła wygaśnięcia mandatu radnego G. K. w terminie 30 dni od wezwania to wydanie zarządzenia zastępczego stało się konieczne i uzasadnione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00