Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 marca 2006 r., sygn. II SA/Wr 137/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Cisek, Asesor WSA Olga Białek, Sędzia NSA Julia Szczygielska (spr.), Protokolant Magda Mikus, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 30 marca 2006r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia A z/s we W. na uchwałę Zarządu Województwa D. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie powołanie przedstawiciela organizacji ekologicznej do składu Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we W. oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] Zarząd Województwa D., na podstawie art. 413 ust. 5 pkt 7 oraz ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.) i art. 41 ust. 1 ustawy o Samorządzie Województwa (Dz. U. z 2001roku, Nr 142, poz.1590 ze zm.), podjął uchwałę nr [...] w sprawie powołania przedstawiciela organizacji ekologicznych do składu Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we W. W § 1 przedmiotowej uchwały Zarząd określił, że powołuje do składu Rady Nadzorczej P. Ś. - przedstawiciela organizacji ekologicznych wybranego spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje działające i posiadające struktury organizacyjne na terenie Województwa D. i cieszącego się poparciem największej ich liczby.

W piśmie z dnia [...] Stowarzyszenie A wezwało, na podstawie art. 34 ust 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, Zarząd Województwa D. do usunięcia naruszenia prawa poprzez unieważnienie przedmiotowej uchwały z dnia [...] wskazując w uzasadnieniu, iż Pan P. Ś. pełni funkcję dyrektora Zarządu Parków Krajobrazowych i choć ustawa Prawo ochrony środowiska nie zabrania wprost, aby przedstawicielem organizacji ekologicznych była osoba pełniąca funkcje w administracji publicznej, jednak za takim wnioskiem przemawia wykładnia funkcjonalna tego przepisu, który zakłada budowę składu Rady na zasadzie reprezentacji różnych interesów i punktów widzenia. Stowarzyszenie zauważyło, iż powołana ustawa ustala dużą reprezentację organów administracji, oraz- niejako dla przeciwwagi- niewielką reprezentację organizacji ekologicznych oraz samorządu gospodarczego. Zdaniem Stowarzyszenia ich przedstawiciele powinni być niezależni od organów administracji, gdyż tylko w takim przypadku nie są narażeni na ewentualny konflikt interesów i mogą wypełniać rolę przypisana im przez ustawodawcę. Pełnienie funkcji przedstawiciela tych organizacji przez osobę funkcjonująca w strukturze administracji publicznej- w ocenie Stowarzyszenie- stawia pod znakiem zapytania prawidłowe wypełniane tej ustawowej roli, dlatego funkcja przedstawiciela organizacji ekologicznych nie powinna być pełniona przez osoby, które pełnią jakiekolwiek funkcje w administracji publicznej (tak rządowej jak i samorządowej) w dziedzinie ochrony środowiska. Stowarzyszenie podkreśliło, iż z opublikowanej na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa D. informacji z dnia [...] dotyczącej wyboru kandydatów na Przedstawiciela ekologicznych organizacji pozarządowych do składu Rady Nadzorczej WFOŚiGW we W. wynika, iż Komisja Wyborcza uznała 60 głosów organizacji ekologicznych, z czego zdecydowaną większość bo aż 36 otrzymał Pan K.S., zaś Pan P. Ś. otrzymał 11 głosów, a zatem w sposób oczywisty fałszywa jest informacja zawarta w Uchwale Zarządu Województwa, że Pan P.Ś. cieszy się poparciem największej liczby organizacji ekologicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00