Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2006 r., sygn. I SA/Po 794/04

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Ruszyński Sędziowie NSA Maria Skwierzyńska as.sąd. WSA Maciej Jaśniewicz /spr./ Protokolant: st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2006 r. sprawy ze skargi Z.M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie zwrotu podatku od towarów i usług za luty 1998r. oddala skargę /-/ M.Jaśniewicz /-/ J.Ruszyński /-/ M.Skwierzyńska

 

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] r. Inspektor Kontroli Skarbowej w Urzędzie Kontroli Skarbowej określił kwotę zwrotu różnicy w podatku od towarów i usług oraz zaległość podatkową w podatku od towarów i usług w odpowiednich kwotach za luty 1998 r. Na skutek odwołania wniesionego przez pełnomocnika Izba Skarbowa Ośrodek Zamiejscowy decyzją z dnia [...] r. uchyliła zaskarżoną decyzję i przekazała sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Na decyzję tą wniesiona została przez Z. M. skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 8.07.2001 r. Na skutek cofnięcia skargi Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia [...] r. umorzył postępowanie, które zostało doręczone Izbie Skarbowej dnia 28.02.2003 r. Na podstawie decyzji Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia [...] r. Urząd Skarbowy wystawił dnia [...] r. tytuły wykonawcze, które skierowano do Z. M. i odebrane zostały przez jego żonę w dniu 29.11.2000 r. Tego samego dnia sporządzono protokoły o stanie majątkowym zobowiązanego Z. M.

Decyzją z dnia [...] r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w sprawie [...] na podstawie art.24 ust.2 pkt.1, art.31 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o kontroli skarbowej ( Dz. U. z 1999 r. , nr 54 , poz.572 ze zm.; dalej uks), art.21§ 1 pkt.1 i § 3, § 3a, art.51§ 1, art.52 § 1, art.86, art.88, art.191, art.193, art.210 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137 poz.926 ze zm.; dalej Ordynacja podatkowa), art.2 ust.1, ust.2, art.5 ust.1, art.6 ust.1, 6 ,7, art.10 ust.2 , art. 15 ust.1, art.18 ust.1 i 3, art.19, art.20 ust.1 i 2, art.25 ust.1 pkt.3 , art.26 , art.27 ust.4 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 11 poz.50 ze zm.; dalej ustawy), § 54 ust.4 pkt.2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 156 poz. 1024 ze zm.; dalej Rozporządzenia MF z 1997 r.) po przeprowadzeniu postępowania określił dla przedsiębiorstwa "A" Z. M. kwotę zwrotu podatku od towarów i usług za luty 1998 r. w wysokości [...],- zł. W uzasadnieniach wskazano, że w od 10.01.[...] r. do 16.09.[...] r. przeprowadzono kontrolę skarbową w wyniku której stwierdzono, iż przedsiębiorstwo nie posiada dokumentów związanych z prowadzoną w 1998 r. działalnością gospodarczą. Zostały one skradzione 8.01. [...] r., gdy były przewożone z archiwum w K. do Z. Zaginiecie dokumentów wraz z samochodem zostało zgłoszone w dniu 8.01. [...] r. w Komisariacie Policji. Prokuratura Rejonowa wobec niewykrycia sprawcy, wydała postanowienie o umorzeniu dochodzenia. Organ podatkowy trzykrotnie wystosował pismo do przedsiębiorstwa "A" o podjęcie działań mających na celu uzyskanie od kontrahentów duplikatów lub kserokopii dokumentów potwierdzających przeprowadzone transakcje sprzedaży i zakupu w 1998 r. Wobec bezczynności przedsiębiorstwa organ podatkowy w [...] r. wystosował pisma do kontrahentów przedsiębiorstwa, które osiągały z firmą "A" w 1998 r. obroty ze sprzedaży lub zakupu przekraczające [...],- zł. Wystosowano także pisma do Urzędów Celnych o przysłanie kserokopii dokumentów potwierdzających dokonanie eksportu i importu towarów przez przedsiębiorstwo "A". Od niektórych kontrahentów oraz urzędów celnych uzyskano duplikaty faktur VAT, faktur korygujących i rachunków uproszczonych, kserokopie faktur VAT, faktur korygujących i rachunków uproszczonych, kopie faktur i rachunków uproszczonych, kserokopie dokumentów odprawy celnej. Podatnik dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu, które zaginęły w dniu 8.01.[...] r. Na podstawie sporządzonych wykazów zakwestionowano odliczenie podatku naliczonego w poszczególnych miesiącach 2000 r. z uwagi na brak dokumentów potwierdzających zakup towarów i usług. Ponadto dokonywano sprzedaży towarów i usług zarówno w kraju jak i na eksport. Nie wszystkie zaewidencjonowane transakcje sprzedaży znalazły potwierdzenie w zebranych dokumentach źródłowych. Dotyczyło to głównie eksportu towarów, na które nie posiadano wszystkich dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza granice kraju. Stawkę 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza granicę Polski. W przypadku nie spełnienia tego warunku zastosowanie mają stawki właściwe dla sprzedaży tego towaru w kraju. Stwierdzono wobec tego, że przedsiębiorstwo "A" nie miał prawa do zastosowania stawki podatku VAT 0% w odniesieniu do sprzedaży eksportowej towarów, na którą w toku prowadzonych czynności kontrolnych przedsiębiorstwo nie przedłożyło wymaganych dokumentów celnych. Po uchyleniu pierwszej decyzji przez Izbę Skarbową Z. M. dostarczył dokumenty dotyczące eksportu towarów w lutym 1998 r. oraz kserokopie dokumentów eksportowych dokonywanych przez firmę "B" z Niemiec. W dniu [...] r. Urząd Celny Oddział Celny, a w dniu [...] r. Izba Celna nadesłały na żądanie organu podatkowego kserokopie dokumentów celnych dotyczących odpraw celnych dokonywanych przez przedsiębiorstwo "A" w 1998 r. Podatnika poinformowano o podjętych czynnościach. Pismem z dnia [...] r. przedsiębiorstwo "A" podało adresy 12 firm dotyczące brakującej dokumentacji źródłowej. Pismem z dnia [...] r. organ podatkowy zwrócił się do tych firm o przesłanie wykazu transakcji przeprowadzonych w 1998 r. wraz z kserokopiami dokumentów źródłowych. Pomimo przesłanych przez kontrahentów i organy celne dokumentów źródłowych sporządzono zestawienie za luty 1998 r. dotyczące zakupów nieudokumentowanych , z którego wynikało, że przedsiębiorstwo "A" zawyżyło w tym miesiącu podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego w wysokości [...],- zł. Po podpisaniu protokołu z kontroli Z. M. przedłożył kserokopie faktur sprzedaży wystawionych przez firmę J.G. "C" z T. i po ich weryfikacji organ podatkowy uznał zasadność odliczenia podatku naliczonego z tych faktur w miesiącu lutym 1998 r. w wysokości [...],- zł, a także przez firmę "D" Sp z o.o. w W. i po ich weryfikacji organ podatkowy uznał zasadność odliczenia podatku naliczonego z tych faktur w miesiącu lutym 1998 r. w wysokości [...],- zł. Po uwzględnieniu tej kwoty stwierdzono w miesiącu lutym 1998 r. zawyżono przez przedsiębiorstwo "A" podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego w wysokości [...],- zł. Zgodnie z art.19 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług. Obniżenie kwoty podatku należnego następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę, rachunek uproszczony lub dokument celny albo w miesiącu następnym. Obniżenie kwoty podatku należnego nie może nastąpić jednak wcześniej niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę towaru lub wykonania usługi albo otrzymania przedpłaty podlegającej opodatkowaniu na podstawie art.6 ust.8. Zawyżając podatek naliczony naruszono także przepis § 54 ust.1 pkt.2 Rozporządzenia MF z 1997 r., w którym napisano, że w przypadku, gdy nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą nie potwierdzoną kopią u sprzedawcy, faktury te nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Jak stanowi art.52 § 1 pkt.1 Ordynacji podatkowej na równi z zaległością podatkową traktuje się także nadpłatę, jeżeli w zeznaniu lub w deklaracji została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych. Różnica pomiędzy podatkiem naliczonym do odliczenia z deklaracji, a według kontroli wyniosła [...],- zł.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00