Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 stycznia 2006 r., sygn. II SA/Kr 418/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Tuszyńska Sędziowie: WSA Grażyna Firek AWSA Janusz Kasprzycki ( spr.) Protokolant Joanna Kłos po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2006 r. sprawy ze skargi D. I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 18 lutego 2004 r. Nr Kol. Odw. [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie rozpatrzenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego organu z dnia [...] grudnia 2003 r., II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego D. I. kwotę 200 zł. ( dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 30 grudnia 2003 r., Nr: Kol. Odw. [...], na podstawie, art. 157 § 1 i 3 oraz 158 § 1 ustawy z dnia 14, czerwca 1960 r - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze-zm., zwanej dalej w skrócie - k.p.a.), w odniesieniu do złożonego przez D. I. wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji Starosty Powiatu z dna [...] stycznia 2003 r., znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze odmówiło wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności wyżej wskazanej decyzji administracyjnej.

W uzasadnieniu wydanej decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało, że postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji może się toczyć z żądania strony lub z urzędu. W niniejszej sprawie brak jest podstaw prawnych do przyjęcia, że wnioskodawca ma interes prawny w rozumieniu art. 28 k.p.a. Przepisy powołanych ustaw nie dają możliwości włączenia się do toczącego się postępowania osobom postronnych, a sam takt oddziaływania spółki poprzez prowadzenie działalności, nie daje wystarczającej podstawy prawnej do przyznania wnioskodawcy statusu strony. Interes prawny musi wynikać bowiem z konkretnego przepisu prawa materialnego, a na taki nie może się skutecznie powołać D. I. Ustawa o odpadach stanowi legitymacje prawna do udziału w postępowaniu na prawach strony tylko posiadaczowi i wytwórcy odpadów. Wnioskodawca nawet jeżeli legitymuje się interesem faktycznym nie może wiec skutecznie domagać się wszczęcia postępowania w niniejszej sprawie. W dalszej części uzasadnienia Samorządowe Kolegium Odwoławcze podniosło, ze ponadto zbadało sprawę pod kątem ewentualnego zaistnienia przesłanek o stwierdzenie nieważności decyzji z urzędu. Stwierdzono, że została ona wydana zgodnie z prawem. Uchybienie w postaci odmiennego określenia adresata decyzji poprzez dodanie do nazwy spółki słów: "metale nieżelazne", może nastąpić w drodze art. 113 k.p.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00