Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 grudnia 2005 r., sygn. I SA/Gl 1341/05
W trybie przepisu art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60 ze zm./ Gazownia zwróciła się z zapytaniem, czy w świetle przepisu art. 7 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm./, naliczanie opłat za nielegalne pobieranie paliw gazowych jest dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Rozstrzygnięcia interpretacyjne powinny być poddane pełnej kontroli sądowej tzn., że kontrolą sądową należy objąć nie tylko formalno-procesową stronę rozstrzygnięć, lecz także ocenę prawną dokonaną przez organy podatkowe w zaskarżonych rozstrzygnięciach.
Organy podatkowe winny precyzyjnie ustalić jaki charakter mają opłaty nakładane za nielegalny pobór paliwa. Opłaty takie pobierane są na podstawie przepisu art. 57 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne /Dz.U. 2003 nr 153 poz. 1504/. Wysokość opłat za nielegalny pobór gazu, zgodnie z przepisem par. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie ustalenia zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór paliw gazowych /Dz.U. nr 118 poz. 761/, oblicza się jako iloczyn dwukrotnej stawki opłaty za pobrane paliwo, ustalonej w taryfie, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru i ilości paliw ustalonych według zasad określonych w ust. 2-4 tegoż paragrafu.
Zachodzi więc konieczność dodatkowego rozważenia, czy opłaty takie w istocie mają charakter mieszany tj. stanowią w równych częściach wynagrodzenie za dostarczony towar jak i odszkodowanie /karę, sankcję/ za szkodę wyrządzoną przez sprawcę nielegalnego poboru paliwa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu na rozprawie sprawy ze skargi (...) Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. w Z. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 28 czerwca 2005 r. (...) w przedmiocie interpretacji prawa podatkowego - uchyla zaskarżoną decyzję; (...).