Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 22 listopada 2005 r., sygn. I SA/Łd 909/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Świderska (spr.), Sędziowie : Sędzia NSA Wiktor Jarzębowski, Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Protokolant : Asystent sędziego Adrian Król, po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2005 roku na rozprawie sprawy ze skargi E. P. i B. P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 1996 - 1997 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia; 3. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. na rzecz skarżących kwotę 1487 (tysiąc czterysta osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Ł. odmówił E. i B. P. umorzenia odsetek od zaległości w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 1996 i 1997. W wyniku odwołania Dyrektor Izby Skarbowej w Ł. decyzją z dnia [...] utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.

W toku postępowania ustalono następujący stan sprawy.

Pismem z dnia 1 lutego 2002 roku E. i B. P. wystąpili do Pierwszego Urzędu Skarbowego Ł. z wnioskiem o umorzenie w całości odsetek od zaległości w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 1996 i 1997 na podstawie art. 67 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W uzasadnieniu wniosku skarżący podnieśli, że do powstania zaległości podatkowych doszło w wyniku niepobrania przez płatnika zaliczek w prawidłowej wysokości. Zaniżenie zaliczek nastąpiło w związku z zastosowaniem zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% w stosunku do przychodów uzyskiwanych przez B. P. z tytułu współtworzenia utworów audiowizualnych. Strona zauważyła, iż płatnik kwalifikując źródło przychodu i odpowiadające mu zryczałtowane koszty jego uzyskania kierował się urzędowymi interpretacjami Ministra Finansów oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki, które zostały rozesłane do wszystkich związków i stowarzyszeń twórców. W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 29 lipca 1994 roku o znaku PO5/3-804-0939/94 wyjaśniono, iż działalność kierowników produkcji będących uczestnikami utworu audiowizualnego ma charakter autorski, co powoduje, że charakter wynagrodzeń otrzymywanych przez tę kategorię podmiotów, będący ekwiwalentem uzyskanego przez producenta autorskiego prawa majątkowego do utworu uzasadnia w świetle art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosowanie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50%. Podatnik znając zaś wytyczne urzędowe koszty uzyskania przychodów wykazane przez płatnika w informacjach PIT-8B przyjął dla celów rozliczenia rocznego podatku dochodowego. Powołując się na orzecznictwo sądowoadministracyjne wnioskodawcy stwierdzili, iż zastosowanie się do pisma Ministerstwa Finansów nie może pociągać za sobą negatywnych konsekwencji, a zaskakiwanie strony nową interpretacją i wymierzanie opłat za lata wcześniejsze należy ocenić jako naruszenie art. 121 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00